تورشن تخمدان (Ovarian torsion) چیست و چه علائمی دارد؟زمان مطالعه : ۱ دقیقه

تورشن تخمدان

تخمدان به وسیله یک پایه که داخل آن عروق خونی تغذیه کننده تخمدان وجود دارد به رحم متصل می شود. حال اگر این پایه به دور خودش پیچ بخورد و سبب اختلال در خونرسانی به تخمدان شود، بافت تخمدان صدمه می بینید و اگر فرد دیر متوجه این موضوع شود بافت تخمدان کاملاً از بین می رود.

توجه داشته باشید که تورشن تخمدان جزء موارد بسیار اورژانسی محسوب می شود و اگر خانم ها زود اقدام به درمان نکنند، بافت تخمدان آن ها از بین می رود.

علائم ابتلا به تورشن تخمدان

از مهمترین علائم تورشن تخمدان می توان به زمانی اشاره کرده که فرد شاهد درد شدید و ناگهانی شکم هنگام رابطه جنسی، بلند کردن جسم سنگین یا بعد از فعالیت ورزشی است. توجه داشته باشید که این درد می تواند با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

درمان

اگر پزشک تشخیص دهید که فرد به تورشن تخمدان مبتلا شده است به کمک سونوگرافی ناحیه مبتلا را تشخیص می دهد و با جراحی اورژانسی تخمدان را به حالت طبیعی خود برمی گرداند.

جمع بندی

بهتر است بدانید که معمولاً تخمدان های طبیعی دچار تورشن نمی شود و بیشتر افرادی که کیست در تخمدان خود دارند دچار این مسئله می شود. اما به هر حال اگر  شاهد علائم این مشکل بودید هر چه سریع برای درمان اقدام کنید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }