دلیل نفخ شکم نوزاد چیست و چگونه می توانیم از بروز آن پیشگیری کنیم؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

نفخ شکم نوزاد

در بعضی از مواقع پیش می آید که نوزاد بدون هیچ دلیلی بهانه گیری می کند. در این زمان ها احتمال می رود که دلیل بی قراری نوزاد از نفخ شکم باشد. اگر نوزاد شما دچار نفخ شده باشد، معمولاً پاهای خود را به بالا می برد و بعد به بیرون می کشد و در همین حالت به پشت خود قوس می دهد.

اما چه کار کنیم که نوزاد دچار نفخ شکم نشود؟

 نفخ شکم نوزادقبل از گرسنگی نوزاد را تغذیه کنید

سعی کنید قبل از اینکه نوزاد از گرسنگی به گریه بیفتد آن را تغذیه کنید. در مواقعی که نوزاد خیلی گرسنه است هوا را همراه با غذا می بلعد و سبب ایجاد نفخ می شود.

هنگام غذا دادن به آرامش محیط اهمیت دهید و سعی کنید روشنایی را کم و هنگام غذا دادن یک موسیقی آرام بخش کنید.

شیشه شیر نامناسب

حتماً متوجه شدید که در متن بالا به بلعیدن هوا اشاره شد. اگر شیشه شیر نوزاد شما مشکل داشته باشد، حتماً هنگام تغذیه هوای بیشتری می بلعد و دچار مشکلاتی شکمی می شود. معمولاً در این زمان ها نوک پستانک شیشه شیر دچار مشکل است.

استفاده از قطره های ضدنفخ

اگر متوجه شدید که ناراحتی کودک شما ناشی از نفخ است، می توانید به کمک قطره های ضدنفخ مشکل او را درمان کنید. داروهای پروبیوتک هم می توانند در این مواقع چاره ساز باشند، اما حتماً قبل از مصرف هر دارو و قطره ای از پزشک کودک خود مشورت بگیرید.

هنگام تغذیه نوزاد را ایستاده نگه دارید

اگر نوزاد هنگام تغذیه حالت قوز کرده داشته باشد، احتمال گیر افتادن هوا هنگام تغذیه بالا می رود. پس سعی کنید کودک هنگام تغذیه حالت ایستاده خود را حفظ کند تا مواد غذایی راحت تر به شکم آن برسد.

 نفخ شکم نوزادبه طور مرتب آروغ بگیرید

خیلی از مادران فکر می کنند که حتماً باید بعد از تغذیه با شیر آروغ کودک خود را بگیرند. اما توجه داشته باشید که شما نباید آروغ گرفتن را به انتهای تغذیه موکول کنید، بلکه حین تغذیه باید آروغ کودک را بگیرد تا حباب های گیر افتاده در شکم او خارج شود. به طور مثال زمانی که سینه خود را هنگام تغذیه عوض می کنید، همان لحظه آروغ نوزاد را بگیرد. اگر هم با شیشه شیر تغذیه می کنید هر چند دقیقه یکبار آروغ نوزاد را بگیرید.

ماساژ دادن

در بعضی از مواقع ماساژ ملایم شکم می تواند به درد نفخ شکم نوزاد را تسکین ببخشد. شما همچنین می توانید نوزاد را روی زانوهای خودتان به صورت دمر بخوابانید و پشت او را برای مدتی کوتاه ماساژ دهید.

توجه داشته باشید که حتماً هنگام ماساژ از نفخ شکم نوزاد خود مطمئن باشید، زیرا اگر نوزاد به جای نفخ دچار ریفلاکس شده باشد ماساژ می تواند شرایط را وخیم تر کند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }