کیست بارتولن چیست و چگونه می شود آن را درمان کرد؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

غدد بارتولن

دو طرف دهانه ی ورودی واژن غددی به نام غدد بارتولن وجود دارد که وظیفه آن ها ترشحات مایعاتی برای مرطوب کردن واژن است.

کیست بارتولن

دهانه این غدد زمانی که مورد اصابت فیزیکی قرار می گیرد یا عفونت می کند، مسدود یا متورم می شود و مایعات درون غدد تجمع پیدا می کنند و سبب به وجود آمدن کیست بارتولن می شود.

اکثر اوقات کیست های بارتولن کوچک و غیرعفونی هستند و فرد مبتلا احساس درد نمی کند. اما در مواردی ممکن است طی مدت چند روز مایع داخل کیست عفونی و سبب تشکیل آبسه چرکی شود. در اینصورت این نوع کیست ها درناک می شوند و احتمال تب در فرد مورد نظر را بالا می برد.

دیگر علائم

  1. احساس ناراحتی هنگام راه رفتن
  2. درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  3. احساس ناراحتی هنگام نشستن

درمان کیست بارتولن

کیست بارتولن یک حالت شایع و یک طرفه است و برای درمان آن باید فاکتورهای سایز، عفونی و دردناک بودن را مد نظر داشته باشیم. درمان این بیماری به دو روش خانگی و جراحی امکان پذیر است.

روش خانگی

در بعضی از مواقع درمان خانگی مثل حمام سیتز می تواند باعث باز شدن دهانه کیست و خروج چرکی ها شود. برای بهره مندی از این روش کافی است شما چند بار در روز به مدت ۳ الی ۴ روز در وان آب گرم بنشینید.

روش جراحی

در این روش پزشک طی یک عمل جراحی چرکی ها را از داخل کیست خارج می کند. توجه داشته در این نوع درمان آنتی بیوتیک تجویز می شود.

در آخر

سعی کنید هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید و به صورت مداوم به بهداشت ناحیه تناسلی خود اهمیت دهید تا از بروز کیست بارتولن جلوگیری کنید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }