هنگام راه اندازی کسب و کار خانوادگی به چه مواردی باید توجه کنیم؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

کسب و کار خانوادگی

تجربه در راه اندازی کسب و کار نشان داده که شرایط یک کسب و کار زمانی در مسیر خوب می افتد که به یک بیزینس خانوادگی تبدیل شود. اما توجه داشته باشید که هر کسب و کار خانوادگی نمی تواند موفق باشد و حتماً باید برای موفقیت به مواردی که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم اهمیت داده شود.

کسب و کار خانوادگیبه دنبال ثبات کلی در تجارت

از مزایای کسب و کار خانوادگی می توان به ثبات کلی تجارت اشاره کرد. شرکت های خانوادگی به دلیل اینکه عمر رهبری آن ها طولانی است و بعضاً به دلیل شرایط طبیعی مثل مرگ، بیماری، بازنشستگی و … تغییر در رأس مدیریت ایجاد می شود، ثبات بیشتری را نسبت به دیگر کسب و کارها تجربه می کنند.

تعهد خانوادگی

اینگونه نیست که در کسب و کار خانوادگی هر یک از افراد فقط وظایف خاصی انجام دهند و در خارج از حیطه کاری خود فعالیتی نداشته باشند. افراد این شرکت نسبت به کار خود و نیازهای خانوادگی خود آگاه هستند و اگر زمانی کاری خارج از وظایف آن ها باشد، حتماً برای حفظ نظام کاری دست به کار می شوند.

آینده نگری

اکثر شرکت های غیرخانوادگی آینده نگری های کوتاه مدت دارند. ولی جالب است بدانید که در کسب و کار خانوادگی آینده نگری های طولانی مدت حاکم بر برنامه شرکت است. در این مواقع تصمیم گیری ها و استراتژی ها به راحتی شکل می گیرد.

بقای شرکت

هر شرکتی در مسیر کاری خود با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شود. در این زمان ها کنترل شرایط و خارج کردن شرکت از بحران پیش آمده در شرکت های خانوادگی بهتر صورت می گیرد تا شرکت های غیرخانوادگی، زیرا صاحبان و افراد شرکت حاضر هستند از نظر مالی برای  سرپا نگه داشتن کمپانی خود کمک زیادی کنند.

کسب و کار خانوادگیبه علاقه وراث توجه کنید

حرف از یک کسب و کار خانوادگی است. پس شما بایستی به علاقه وراث نسبت به کار شرکت خود آگاه باشید. اگر نسل های بعد علاقه ای نسبت به کسب و کار شما نداشته باشند، مطمئن باشید که در آینده شرکت شما با چالش های زیاد روبرو می شود. زیرا زمانی که افراد بی علاقه صاحبان و مدیران یک شرکت شوند، مطمئناً آن ها نسبت به کارهای خود بی تفاوت هستند و اصلاً ضرر و زیان شرکت برای آن ها اهمیتی ندارد.

اختلاف خانوادگی

حل اختلافات بین اعضای شرکت های خانوادگی می تواند کمی پیچیده باشد. در این مواقع زندگی کاری و زندگی خانوادگی مرزی گنگ می شوند.

حتماً بخوانید: برند کارتیه؛ برندی که استاندارهای تجمل را تعیین کرده است

اعتماد

اکثر کسب و کارهای خانودگی بر پایه اعتماد شکل می گیرد. اعتماد نمی تواند ساختار منسجمی را در شرکت به وجود آورد و احتمال از هم گسیختگی در بین اعضا بالا می رود.

جمع بندی

برای شروع یک کسب و کار خانوادگی باید آینده نگری دقیقی داشته باشید. ببینید آیا نسل های بعد از کار شما حمایت می کنند؟

به استعدادهای جانشین خود توجه کنید. ببنید آیا جانشین شما مهارت کافی در انجام امور شرکت را دارد؟

به ارتباط اعضاء خانواده اهمیت دهید. ببینید آیا اعضای خانواده در آینده باهم به مشکل برنمی خورند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }