شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار به معنای عدم کنترل بر روی مثانه است. شیوع این عارضه در بین زنان دو برابر مردان است و معمولاً با افزایش سن شیوع آن افزایش پیدا می کند.

بی اختیاری استرسی و بی اختیاری فوریتی شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در بین زنان است.

بی اختیاری ادرار هنگامی رخ می دهد که عضلات مثانه به طور ناگهانی سفت شده، اما ماهیچه های اسفنکتر به میزان کافی قدرت ندارند که مجرای ادرار را ببندند. البته امکان دارد بی اختیاری ادرار به دلیل بروز مشکل در اعصاب کنترل کننده عضلات مثانه و مجرای ادرار باشد.

بی اختیاری ادرار در زنانچه عواملی احتمال بروز این عارضه را بیشتر می کند؟

  1. یائسگی
  2. بارداری
  3. زایمان
  4. عفونت های ادراری

بی اختیاری استرسی

این نوع بی اختیاری یکی از شایع ترین نوع ها است که بیشتر خانم های جوان دچار خود می کند. بی اختیاری استرسی هنگامی رخ می دهد که فشار بر روی مثانه وارد شود.

افراد برای خندیدن، سرفه، عطسه، فعالیت بدنی و … از عضلات کف لگن خود کمک می گیرند. حال ضعف عضلات کف لگن، فشار بیشتری را به مثانه و مجرای ادرار وارد و فرد را دچار ریزش ادرار می کند.

حتماً بخوانید: بیشتر خانم ها دچار ضعف عضلات کف لگن می شوند

بی اختیاری فوریتی

بی اختیاری فوریتی معمولاً پس از نیاز شدید و فوری برای دفع ادرار و قبل از رسیدن به دستشویی رخ می دهد. این نوع بی اختیاری بیش تر خانم های مسن را درگیر خود می کند و در اکثر مواقع زمانی رخ می دهد که اصلاً انتظار آن را ندارند. به طور مثال خواب، شنیدن صدای آب، بعد از نوشیدن آب، دست زدن به آب و … می توانند علت های خوبی برای این نوع عارضه باشد. همچنین در این زمان ها مقدار دفع ادرار زیاد نیست.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }