اگر در خانه دچار سوختگی سطحی شدید، با این روش ها درمان کنیدزمان مطالعه : ۲ دقیقه

درمان سوختگی پوست

یکی از آسیب های ناخواسته که ممکن است در هر زمان از شبانه روز برای پوست ما اتفاق بیفتد، سوختگی پوست است. سوختگی پوست درجه بندی مختلفی دارد و هر میزان سوختگی برای خود شیوه درمان متفاوتی دارد. ما در این مطلب به درمان سوختگی های سطحی که امکان دارد در منزل شما به آن ها دچار شوید، اشاره کرده ایم.

درمان سوختگی پوستآب خنک

اگر ناحیه ای که دچار سوختگی سطحی شده است، به داخل آب خنک ببرید باعث کاهش دما و مانع از تاول زدن آن ناحیه می شود. توجه کنید آب خنک با آب سرد فرق دارد. بهتر است بدانید که شستشوی صحیح می تواند در روند درمان تسریع ببخشد.

توجه داشته باشید در سوختگی با آب جوش یا بخار آب بایستی محل آسیب دیده را با آب فراوان به مدت ۱۰ دقیقه بشویید و سپس از کمپرس سرد استفاده کنید.

حتماً بخوانید: برای چه دردی کمپرس سرد، برای چه دردی کمپرس گرم بگذاریم؟

گیاه آلوئه ورا

این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و سبب تقویت گردش خون می شود. کافی است شما برگ گیاه آلوئه ورا را تهیه کنید و از ماده ژله ای داخل آن برای جلوگیری از عفونت و رشد باکتری در محل سوخته شده استفاده کنید.

حتماً بخوانید: کرم ترمیم کننده سیکالفیت اون؛ یک کرم ترمیم کننده فرانسوی عالی

کمپرس خنک

قرار دادن کمپرس خنک در ناحیه التهاب یافته می تواند از درد شما بکاهد. اگر کمپرس خنک در دسترس نبود، می توانید از یک پارچه مرطوب استفاده کنید.

درمان سوختگی پوستعسل

عسل به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد، استفاده موضعی آن می تواند به سوختگی های سطحی التیام ببخشد. البته منظور ما عسل خوراکی نیست، بلکه پانسمان یا پمادهای حاوی عسل که فاکتورهای لازم از نظر علمی را دارا هستند.

پماد آنتی بیوتیک

برای جلوگیری از عفونت و درمان محل آسیب دیده، پماد های آنتی بیوتیک می تواند اثربخشی خوبی داشته باشد.

حرف از آنتی بیوتیک شد. توجه داشته باشید شما نیازی نیست در سوختگی های سطحی از آنتی بیوتیک استفاده کنید، تنها کافی است محل آسیب دیده را به صورت روزانه به وسیله شامپو بچه و سرم فیزیولوژی بشویید. بهتر است بدانید که آنتی بیوتیک باعث به تعویق افتاد درمان زخم می شود.

تاول زدن پوست

بسیاری به دلیل نداشتن آگاهی تاول به وجود آمده را می ترکانند. تاول خود یک نوع پاسمان برای جلوگیری از ورود میکروب به زخم است و شما نباید به آن دست بزنید.

علائم عفونت زخم سوختگی

  1. تورم
  2. وجود چروک
  3. تب بالا
  4. قرمزی اطراف زخم یا قرمزی پیشرونده
  5. چروک شدن پوست
  6. بی حالی
  7. بی اشتهایی
  8. لنفانژیت
  9. افزایش تحرک پذیری در اطفال
هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }