اگر گیربکس خودروی شما دوکلاچه است، حتماً به این موارد توجه کنیدزمان مطالعه : ۲ دقیقه

گیربکس دوکلاچه یا DCT

اکثر مالکان خودروهای آلمانی در ایران حتماً با گیربکس دوکلاچه آشنایی دارند. البته بهره بردن از این نوع گیربکس فقط مختص آلمانی ها نیست، بلکه بسیاری از خودروسازان دیگر هم از این گیربکس استفاده می کنند.

DCT یا دوکلاچه گیربکس دستی هستند که با قرارگیری کلاچ های الکترونیکی عملکردی شبیه به گیربکس های اتوماتیک پیدا می کنند. این نوع گیربکس ها با اینکه بسیار هوشمند هستند و بهترین راندمان را به خودروی شما می دهد؛ اما امکان دارد در صورت استفاده ناصحیح از آن ها شما دچار مشکلاتی شوید. در ادامه ما به شرایط نگهداری از گیربکس های دوکلاچه اشاره کرده ایم.

گیربکس دوکلاچه یا DCT در ترافیک های خلاص کنید

اولین نکته و مهمترین نکته در نگهداری از گیربکس های دوکلاچه این است که شما باید در زمان ایستایی کوتاه و در ترافیک ها دنده خود را روی حالت N قرار دهید تا مانع از درگیر شدن گیربکس شوید.

البته در بعضی از خودروها مثل پورشه ماکان شما دیگر احتیاجی نیست دنده را در حالت N قرار دهید، کافی است با فشردن محکم پدال ترمز مانع از درگیری گیربکس و حرکت خودرو شوید.

حتماً بخوانید: چگونه از خودروی آلمانی خود نگهداری کنیم؟

از اتوهلد استفاده کنید

اگر در سربالایی توقف کردید، حتماً برای شروع حرکت از اتوهلد استفاده کنید. دیدید زمانی که خودرو در حالت D است و شما قصد دارید سربالایی را با توقف بالا بروید، خودرو در شروع حرکت کمی به عقب حرکت می کند. اگر تجربه چنین شرایطی را در خودروی خود داشته اید، مطمئناً به گیربکس خودروی خود فشار زیادی را تحمیل کرده اید.

اتوهلد به شما کمک می کند تا خودروی شما در شروع حرکت در سربالایی ها به عقب حرکت نکند و خودروی شما با اولین اشاره به پدال گاز در جهت جلو شروع به حرکت کند.

گیربکس دوکلاچه یا DCT حالت استاپ استارت را فعال کنید

اکثر خودروهای دوکلاچه آپشن استاپ استارت را دارند. این آپشن از روشن ماندن بیهوده خودرو جلوگیری می کند. فعال بودن استاپ استارت می تواند علاوه بر کمک به سلامت گیربکس، در کاهش مصرف بنزین تأثیر به سزایی داشته باشد.

حتماً بخوانید: کاور و سرامیک؛ بهترین راه برای محافظت از رنگ خودرو

به صفحه کلاچ استراحت دهید

اگر گیربکس خودروی شما از نوع خشک است، حتماً بعد از یک رانندگی طولانی به صفحه کلاچ خود استراحت دهید. در واقع بعد از پیمایش یک مسافت طولانی خودرو را نگه دارید و اجازه دهید گیربکس خنک شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }