خونریزی واژینال در دوران بارداری چه علتی دارد؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

خونریزی واژینال در دوران بارداری

یکی از شایع ترین مسائلی که مادران در دوران بارداری آن را تجربه می کنند، خونریزی واژینال است. این جریان بیشتر در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد و در بسیاری از مواقع مشکلی برای مادر پیش نمی آورد؛ اما به دلیل اینکه خونریزی در برخی موارد شاید سلامت مادر و جنین را به خطر بی اندازد، بهتر است خانم ها هر زمان که شاهد خونریزی واژینال شدند به پزشک خود جهت معاینه مراجعه کنند.

خونریزی واژینال در دوران بارداریلانه گزینی جنین (عادت ماهانه نیست)

خانم ها باردار ممکن است بعد از ۶ الی ۱۲ ماه بعد از لقاح شاهد خروج لکه های خونی کم رنگ از واژن خود باشند. دلیل این موضوع لانه گزینی تخمک بارور در رحم خانم ها است. معمولاً این جریان از چند ساعت تا چند روز ادامه خواهد داشت.

اما یک نکته، از آنجا که اکثر خانم ها متوجه حاملگی خود نمی شوند، این لکه های خونی را با دوران پریودی اشتباه می گیرند.

حتماً بخوانید: چگونه از متورم شدن پاها در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

سقط جنین

متأسفانه سقط جنین در دوازده هفته اول بارداری بسیار شایع است. اگر در سه ماهه اول بارداری دچار خونریزی واژینال شدید باید این احتمال را بدهید فرزندتان سقط شده است. معمولاً شما در این مواقع انقباض و دردهای پایین شکم و خروج بافت از واژن را تجربه می کنید. البته توجه داشته باشید که خونریزی در ماه های اول بارداری حتماً نشانه سقط جنین نیست.

حتماً بخوانید: ورم پا و ساق پا در دوران بارداری علت دارد

حاملگی خارج از رحم

بعضی از خانم ها به دلیل عارضه حاملگی خارج از رحم دچار خونریزی می شوند. این جریان به این صوت اتفاق می افتد که تخمک بارور خارج از رحم و معمولاً در لوله های رحمی لانه گزینی می کند. این عارضه بسیار خطرناک است، زیرا تخمک بارور نمی تواند به طور صحیح در رحم مادر رشد کند. در این مواقع باید تخمک به واسطه عمل جراحی یا دارو از بدن مادر خارج شود.

خونریزی واژینال در دوران بارداریخونریزی دهانه رحم

خوشبختانه این نوع خونریزی نگران کننده نیست و بعد از مدت کوتاه کاملاً رفع می شود. در دوران بارداری خون زیادی در دهانه رحم جریان دارد و مواردی چون معاینات پزشکی و رابطه جنسی می توانند سبب خونریزی واژینال شوند.

حتماً بخوانید: از مراقبت های پوستی در دوران بارداری چه اطلاعاتی دارید؟

عفونت

عفونت دهانه رحم، عفونت واژن و عفونت آمیزشی از مواردی هستند که سبب خونریزی در سه ماهه اول بارداری می شوند. در این مواقع مادر باید هر چه زودتر برای درمان به پزشک مورد نظر خود مراجعه کند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }