ورم پا و ساق پا در دوران بارداری علت داردزمان مطالعه : ۲ دقیقه

علت ورم پاها در دوران بارداری

اگر شما خانمی باشید که برای اولین بار بارداری را تجربه می کنید، حتماً کفش های دوران قبل بارداری به سختی به پایتان می رود. در واقع شما به جزء بزرگ شدن شکمتان شاهد متورم شدن پا و ساق پای خود می شوید. این جریان برای کاهش درد زایمان در بدن شما اتفاق می افتد. در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته ایم تا شما آگاهی خوبی نسبت به ورم پاهای خود در دوران بارداری پیدا کنید.

علت ورم پاها در دوران بارداری
علت ورم پاها در دوران بارداری

ترشح هورمون ریلاکسین

ترشح این هورمون در اوایل به خصوص در سه ماه اول بارداری به بالاترین حد خود می رسد. حتماً اگر تجربه اولین بارداری را داشته باشید متوجه شده اید که کفش هایتان در ماه های اول بارداری به سختی پایتان می شود.

حتماً بخوانید: چه کاری انجام دهیم تا از متورم شدن پاها در دروان بارداری پیشگیری کنیم؟

برای چی هورمون ریلاکسین ترشح می شود؟

این هورمون در دوران بارداری برای اینکه رباط ها، مفاصل و تاندون ها شل شود تا خانم ها در زمان زایمان فشار کمی را تحمل کنند، ترشح می شود. ترشح این هورمون می تواند سبب صاف شدن و بلند شدن ساق پای شما شود.

علت ورم پاها در دوران بارداریچه زمانی ترشح این هورمون خطرناک می شود؟

قبل از همه چیز بهتر است بدانید که اگر شاهد این بودید پاهایتان به طور ناگهانی متورم شده حتماً به پزشک مورد نظر مراجعه کنید. حال می رسیم به جایی که ترشح این هورمون نگران کننده می شود. ترومبوز ورید عمقی (DVT) نامی است که سبب نگرانی می شود و خانم ها بارداری را با خطر مواجه می کند.

حتماً بخوانید: علت اختلال خواب در دوران بارداری چیست؟

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

به لخته های خونی که در عمق بدن ظاهر می شوند، ترومبوز ورید عمقی (DVT) گفته می شود.

فرد مبتلا به DVT علائمی چون قرمزی، گرم شدن، تورم دردناک و بی حسی را در ناحیه ابتلا شده حس می کند. بهتر است بدانید که بارداری خطر ابتلا به DVT را تا پنج برابر افزایش می دهد.

در آخر

اگر به طور ناگهانی شاهد متورم شدن پا یا ساق پای خود شدید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید و ترومبوز ورید عمقی بسیار جدی بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }