علت و درمان خواب آلودگی بعد از ناهارزمان مطالعه : ۳ دقیقه

درمان خواب آلودگی بعد از ناهار

یکی از موضوعاتی که افراد شاغل و محصل را در طی روز مورد آزار قرار می دهد، حالت خواب آلودگی بعد از ناهار است. حتماً اگر شما شاغل یا محصل باشید بعد از خوردن ناهار خود حس خواب آلودگی و خستگی را تجربه کرده اید. این موضوع از جایی نشعت می گیرد که بدن شما شروع به گوارش و هضم مواد غذایی می کند. در واقع شما زمانی که مواد غذایی مصرف می کنید سبب افزایش قند خون و انرژی خود می شوید. اما این افزایش قند خون و انرژی عمر کوتاهی دارد و پس از مدت یک ساعت به شدت افت می کند.

درمان خواب آلودگی بعد از ناهار
درمان خواب آلودگی بعد از ناهار

نوشیدن آب

یکی از نوشیدنی هایی که سبب می شود شما در طی روز احساس خستگی نکنید، آب است. سعی کنید در شروع روز به میزان کافی آب بنوشید تا بدن شما بتواند آب از دست رفته هنگام خواب شبانه را جبران کند تا شما در طی روز احساس خستگی و بی حوصلگی نکنید.

حتماً بخوانید: در چه زمان هایی نباید آب بنوشیم؟

کمتر غذا خوردن

سعی کنید در زمان ناهار کمتر غذا بخورید تا سرعت هضم و گوارش در بدن شما افزایش یابد. جالب بدانید ذهن شما زمانی که شاهد اتمام غذا در ظرف می شود احساس سیری می کند، پس شما می توانید از این مسئله به نفع خود استفاده کنید و ظرف غذای خود را بیش از حد پر نکنید.

حتماً بخوانید: در صورت مصرف بیش از حد قهوه چه خطراتی ما را تهدید می کند

نوشیدنی های کافئینی

حتماً شنیده اید که نوشیدنی های کافئین داری چون قهوه می تواند شما را از خواب آلودگی نجات دهد. اما بسیاری به دلیل اینکه از این نوشیدنی در زمان صحیح استفاده نمی کنند سبب خواب آلودگی در زمان ظهر و عصر خود می شوند. اگر قصد نوشیدن قهوه در طی روز دارید حتماً زمان آن را به قبل از ظهر موکول کنید تا افزایش کافئین در بدن شما سبب ایجاد اختلال در خواب شبانه شما نشود.

درمان خواب آلودگی بعد از ناهار
درمان خواب آلودگی بعد از ناهار

ورزش کردن بعد از غذا

یکی از راه کارهای مقابله با خواب آلودگی بعد از ناهار می تواند ورزش های سبک باشد. در واقع ورزش می تواند جریان خون را در بدن ما تقویت کند و اکسیژن مواد غذایی لازم را به بافت های ماهیچه ای بدن برساند و سبب افزایش انرژی در بدن ما شود. شما برای بهره مندی از این روش کافی است در محل کار خود کمی قدم بزنید یا حرکات کششی انجام دهید.

خوردن غذای سالم

یکی از مواردی که شما باید به آن بسیار توجه کنید خوردن غذای سالم است. سعی کنید در وعده ناهار خود از مواد غذایی استفاده کنید که به شما انرژی می دهد. این مواد غذایی می تواند گوشـت، سبزیجات، ماهی، غذاهای پروتئین دار و … باشد. توجه داشته باشید مصرف غذاهای فست فودی به شدت سرعت هضم و گوارش را کاهش می دهد و سبب می شود سطح قند خون و انرژی شما کاسته شود. پس این نوع مواد غذایی را از سبد ناهار خود حذف کنید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }