کیا اسپورتیج نسل پنجم؛ یک کراس اوور کره ای با طراحی سنت شکنانهزمان مطالعه : ۳ دقیقه

بررسی کیا اسپورتیج ۲۰۲۲

آرام آرام زمان آن فرارسیده که بگوییم باید با خودروهای بنزینی و دیزلی خداحافظی کنیم و سلامی به خودروهای برقی کنیم. اما شاید پیش خودتان فکر کنید که کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ که اصلاً برقی نیست و داریم از چی سخن می گوییم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم حق با شما است و ما با یک خودروی برقی کاری نداریم، اما جریان از جایی شروع می شود که خودروهای بنزینی دارند از پلتفرم و طراحی خودروهای برقی در کمپانی ها به شدت پیروی می کنند. همین نسل پنجم کیا اسپورتیج که به تازگی رونمایی شده از خودروی برقی کیا EV6 در ساخت خود بسیار الهام گرفته است.

بررسی کیا اسپورتیج 2022
بررسی کیا اسپورتیج ۲۰۲۲
حتماً بخوانید: کیا K5؛ جایگزینی خوب برای کیا اپتیما

طراحی ظاهری کیا اسپورتیج

خوشبختانه ما با طراحی به شدت نامفهوم نسل چهارم کیا اسپورتیج فاصله گرفتیم و دیگر شاهد یک طراحی زشت از کیا نیستیم. البته باید بگوییم که در چند ماه پیش این نوع تغییر در طراحی ظاهری اسپورتیج کاملاً قابل حدس بود، زیرا رقیب آن که توسان است به شدت طراحیش تغییر کرده بود و ما شاهد یک سنت شکنی از کمپانی هیوندای بودیم.

پس با این اوصاف ما در کیا اسپورتیج نسل پنجم هم شاهد یک سنت شکنی از جنس چراغ های بومرنگ، جلوپنجره مشبکی بزرگ و متصل به چراغ های اصلی، خطوط طراحی متمایز در بدنه، چراغ های پشت با یک طراحی متفاوت و … هستیم. البته فراموش نکنید که این خودرو با چند تریم طراحی متفاوت به نام های X-Line و GT-Line قرار است به بازار عرضه شود که به گفته خود کیا در نسخه X-Line از طرح های پیانویی در بدنه و طرح های چرم و چوب در کابین استفاده شده است.

بررسی کیا اسپورتیج 2022
بررسی کیا اسپورتیج ۲۰۲۲
حتماً بخوانید: کیا استینگر یک خودروی اسپرت کره ای

کابین

این روزها اکثر کمپانی های تولید کننده خودرو کابین خودوری خود را کمی فضایی شکل طراحی می کنند و سعی بر این دارند که کابین خودروها تماماً دیجیتال شود. کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ هم برای اینکه از این نوع جریانات عقب نیفتد کابین خود را به یک اسکیرین بزرگ و یک کنسول میانی مینیمالیست تجهیز کرده است. در واقع شما در کابین این خودرو تمام تظیمات خود را توسط یک نمایشگر و یک کنسول دیجیتال انجام می دهید. اگر هم به اطراف کابین نگاهی بی اندازیم متوجه می شویم کیا در هم پیوستگی اجزا و متریال کابین بسیار تأکید داشته و کابین خود را با یک طراحی ساده در عین حال زیبا در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

بررسی کیا اسپورتیج 2022
بررسی کیا اسپورتیج ۲۰۲۲

موتور و سواری

اسپورتیج نسل پنج همانند دیگر خودروهای امروزی با چند نسخه متفاوت قرار است در اواخر سال جاری وارد بازار شود. نسخه پایه این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با گیربکس ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به بازار عرضه می شود که توان قدرتی آن ۱۷۷ اسب بخار و شتاب گشتاور آن ۲۶۵ نیوتن متر است. در نسخه دیزل هم شاهد یک موتور ۲ لیتری با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک هستیم که توان قدرتی آن ۱۸۳ اسب بخار و شتاب گشتاور آن ۴۱۷ نیوتن متر است. البته پیش بینی می شود که نسخه پلاگین هیبرید نسل جدید اسپورتیج هم به بازار عرضه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }