کنکور؛ آزمونی که با سلامت روان نوجوانان کار داردزمان مطالعه : ۳ دقیقه

سلامت روان کنکوری ها

کنکور سالی یکبار برگزار می شود و همه ی ما بلافاصله آن را فراموش می کنیم، ولی ممکن است آسیب هایی که از بی توجهی به سلامت روان کنکوری ها وارد شده برای سال ها باقی بماند و بسیاری از کنکوری ها را سال های متعددی مورد آزار روانی قرار دهد. توجه!! سلامت روان ما مهم است.

سلامت روان کنکوری ها
سلامت روان کنکوری ها

ارزش فرد

ارزش هیچ فردی در این دنیا با کسب نمره ای در آزمونی مثل کنکور بالا و پایین نمی شود. پس ارزش شما هیچ ارتباطی به رتبه کنکورتان ندارد، بلکه شما همیشه فردی با ارزش و مهم هستید.

حتماً بخوانید: اضطراب پنهان؛ اختلال روانی که زندگی بسیاری از ما را تحت الشعاع خود قرار داده است

کنکور همه چیز نیست

یکی از تفکرات بسیار غلطی که این روزه در جامعه ی ما به راه افتاده است، این است که کنکور همه چیز ما است و کنکور است که آینده ما تعیین می کند. در واقع این موضوع از بعضی معلمان، بعضی مشاوران تحصیلی و بعضی والدین نشعت می گیرد و مقصر اصلی این افراد هستند. در بسیاری از مواقع دیده ام که تعداد کثیری از مشاوران کنکور و معلمان مدارس به دانش آموزان خود می گویند: حتی کنکور می تواند در انتخاب همسر شما تأثیر بگذارد. واقعاً این خرافات چیست؟

سلامت روان کنکوری ها
سلامت روان کنکوری ها

شکست یا موفقیت در کنکور

هیچ زمان، هیچ زمان و هیچ زمان شکست یا موفقیت در کنکور به معنای موفقیت و شکست در ادامه راه زندگی نیست، بلکه این ذات، استعداد واقعی، هوش واقعی و … شما است که تعیین می کند آینده و زندگی شما را نه کنکور.

حتماً بخوانید: هر فردی در این دنیا هوشی دارد

ضریب هوشی

ضریب هوشی هیچ فردی در این دنیا با کنکور مورد سنجش قرار نمی گیرد، زیرا کنکور اصلاً آزمون سنجش هوش نیست. پس به هیچ وجه نگذارید برچسب هایی مثل تنبل، ضعیف، کم هوش و … به شما بچسبانند. این را بدانید افرادی که هوش شما را از روی رتبه کنکور شما مورد سنجش قرار می دهند، حتماً افرادی کم هوش هستند و از سطح فکری بسیار پایینی بهره می برند.

حتماً بخوانید: موفقیت دور نیست، بگردید همین اطراف دارد پرسه می زند

آرزوهای نرسیده

بسیار از والدین سعی دارند آرزوهایی که خود به آن نرسیده اند را بر فرزندان خود تحمیل کنند و آن ها را موظف می کنند که آرزوهای آن ها را به واقعیت تبدیل کنند. به طور مثال این روزها می شود از آمار مشارکت در کنکورهای مختلف و شیوه ی انتخاب رشته افراد متوجه این موضوع شد. البته طرز فکر فردی که کنکور می دهد هم در این مواقع بسیار اهمیت دارد.

سلامت روان کنکوری ها
سلامت روان کنکوری ها

استرس کنکور

متأسفانه استرس از زمان قبل کنکور تا زمان اعلام نتایج ذهن بسیاری از فرزندان ما را مورد رنج و آزار قرار داده است. باید به افرادی که استرس دارند، بگوییم که فقط شما نیستید که در این شرایط و محیط قرار دارید، بلکه بیش از نیم میلیون فرد مشابه شرایط شما را دارند.

رتبه کنکور

موضوعی که باید تمام سنین و جنسیت آن را بدانند این است که رتبه کنکور یک مسئله شخصی است و اصلاً شما این اجازه را ندارید که در مورد آن از فرد مورد نظر پرسش و نقدی داشته باشید. توجه داشته باشید فردی که کنکور داده است به اندازه کافی تحت فشار است، پس شما دیگر به آن فرد فشار وارد نکنید.

شکست در کنکور

بزرگترین و موفق ترین افراد در زندگی شکست می خورند، پس اگر شما کنکورتان را خوب نداده اید به هیچ عنوان خود را مورد سرزنش قرار ندهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }