تخمدان پلی کیستیک؛ بیماری که بسیاری از خانم ها با آن دست و پنجه نرم می کنندزمان مطالعه : ۴ دقیقه

تخمدان پلی کیستیک

یکی از مشکلاتی که این روزه ها بسیاری از خانم ها درگیر آن هستند، مشکل تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک است. برای تشخیص این بیماری شما بایستی به پزشک مراجعه فرمایید و تحت نظر پزشک سونوگرافی انجام دهید و هومون های بدنتان کنترل کنید.

بعد تشخیص تخمدان پلی کیستیک شما با دو حالت از این بیماری روبرو می شوید. یکی از حالات این است که مشکل شما بسیار خفیف است و شما نیاز به دارو ندارید. ولی در حالت دوم که مشکل تنبلی تخمدان شما شدید است، شما احتیاج به دارو درمانی دارید. ولی باید به این موضوع توجه کنید که در هر دو حالت باید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

به طور کل اگر شما دچار بیماری تخمدان پلی کیستیک شده اید و سبک زندگی خود را تغییر نداده اید و در صورت نیاز دارو مصرف نکرده اید، حتماً شما دچار ریزش موی شدید، جوش های پوستی شدید، پریود نامنظم، درد زیاد در زمان پریودی، زیاد شدن و ضخیم شدن موی بدن، تیره شدن ناحیه تناسلی، چرب شدن پوست و مو و … می شوید.

تخمدان پلی کیستیکمصرف نکردن روغن های صنعتی

یکی از مواردی که شما باید در سبک زندگی جدید رعایت کنید، مصرف نکردن روغن ها صنعتی است. در واقع شما باید روغن های زیتون و کنجد را جایگزین روغن های صنعتی کنید.

مصرف نکردن شکر، قند، شیرینیجات مصنوعی

افرادی که دچار تخمدان پلی کیستیک هستند اگر از محصولاتی که با شکر و قند تهیه شده باشد استفاده کنند، سبب افزایش چربی مو و پوست، افزایش موی زائد و جوش های پوستی در بدن خود می شوند. پس این دست از افراد باید به طور مصرف شکر و قندهای مصنوعی را در برنامه غذایی خود حذف کنند.

حتماً بخوانید: جالب است بدانید شیر باعث پوکی استخوان می شود و برای بزرگسالان مضر است

مصرف لبنیات به خصوص شیر ممنوع

مصرف لبنیات برای افراد که دچار مشکل تنبلی تخمدان هستند به شدت مضر است. حتماً اگر افرادی که دچار این مشکل بوده اند با مصرف شیر و لبنیات متوجه درد شدید در دوران پریودی و جوش های پوستی شده اند. البته می گویند محصولات کارخانه ای سبب ایجاد چنین مشکلاتی می شود. ولی در آن سو مصرف لبنیات غیر کارخانه ای به هیچ عنوان کار درستی نیست. پس بهتر است در این مواقع با پزشک خود مشورت کنید و تا حد امکان منابع غذایی مثل اسفناج، کنجد، انجیر چیا و … را برا تأمین کلسیم بدن خود جایگزین محصولات لبنی کنید.

تخمدان پلی کیستیکمصرف سبزیجات و میوه

مصرف غذاهای گیاهی و سبزیجات می تواند در این دروان کمک زیادی به شما کند. پس سعی کنید وعده های غذایی خود را بیشتر به سوی سبزیجات هدایت کنید. البته اگر مزاج شما اجازه می دهد مصرف میوه هایی با طبع گرم می تواند برای درمان بیماری شما مفید باشد.

حتماً بخوانید: سوء مزاج گرم کبد؛ سوء مزاجی که بیشتر در فصول گرم سال دیده می شود

ماساژ شکم

سعی کنید در شبانه روز زمانی را برای ماساژ شکم خود با روغن های طبع گرم اختصاص دهید. این موضوع را اگر رعایت کنید، می تواند برای شما معجزه آسا باشد.

ورزش کردن

انجام ورزش های هوازی و یوگا می تواند در دوران درمان تخمدان پلی کیستیک کمک زیادی به شما کند.

حتماً بخوانید: درمان بی خوابی با رعایت نکات بسیار ساده در زندگی

خواب کافی

افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند حتماً بایستی به خواب خود اهمیت زیادی دهند. شاید این موضوع از نظر شما بی اهمیت باشد، ولی رعایت آن می تواند اثر بخشی بسیار خوبی در درمان پلی کیستیک شما داشته باشد. سعی کنید شب ها ساعت ۱۱ الی ۱۲ دیگر در تختخواب خود به خواب رفته باشید.

تخمدان پلی کیستیکمصرف دخانیات و الکل

در مورد مصرف دخانیات و الکل فقط باید بگوییم، کاملاً فراموش کنید.

کاهش مصرف غذاهایی با طبع سرد

مصرف غذاهایی با طبع سرد می تواند درد شما را افزایش دهد و تأثیر منفی روی تنبلی تخمدان شما داشته باشد. پس سعی کنید بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که طبع گرم دارند. البته حتماً قبل از رعایت این موضوع با پزشک مورد نظر خود مشورت کنید.

مصرف نوشابه و غذاهای فست فودی

کلاً مصرف نوشابه و غذاهای فست فودی برای تمامی افراد کره زمین مضر است، پس شما هم برای جلوگیری از تشدید بیماری خود مصرف این قبیل مواد غذایی را فراموش کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }