نان جو یا نان گندم، مسئله این است؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

نان جو یا نان گندم

این روزها اگر در شهر خود به دنبال نان باشید، حتماً متوجه شده اید که بسیاری از نانوایان برای کاهش هزینه های خود دست به دامان نان ها ماشینی شده اند. متأسفانه این موضوع سبب شده بسیاری از نانوایان به تولید نان های سفیدی مثل لواش و تافتون روی بیاورند. پس با این اوصاف کمتر می بینیم که نانوایان از آرد کامل و سبوسدار استفاده کنند.

فرق نان جو با نان گندم
فرق نان جو با نان گندم

ویژگی های یک نان خوب

اگر نانی که شما تهیه می کنید از آرد کامل و سبوسدار تهیه شده باشد و خمیرش را خوب ورز داده باشند و علاوه بر این ها تازه و برشته باشد، بهترین نان مصرفی برای شما است.

به طور مثال نان سنکگ مرغوب و کمی برشته ارزش غذایی بسیار بالاتری نسبت به نان تهیه شده با آرد سفید مثل نان لواش دارد. پس سعی کند از نان هایی سر سفره خود استفاده کنید که از آرد کامل و سبوسدار تهیه شده باشد.

نان جو بخوریم یا نان گندم

طبیعت نان گندم گرم و معتدل و طبیعت نان جو سرد و خشک است. نان جو از آرد جو سبوسدار یا بدون سبوس تهیه می شود، که همین موضوع سبب شده نان جو ارزش غذایی پایین تری نسبت به نان گندم داشته باشد. ولی به این موضوع توجه کنید که نان جو به دلیل حالت فیبری که دارد، قدرت سیرکنندگی بیشتری دارد. پس افراد سالم باید از مصرف مداوم نان جو پرهیز کنند، مگر اینکه شرایط و رژیم های درمانی خاصی داشته باشند.

مصرف متعادل نان سبوسدار می تواند بخشی از نیازهای بدن را به املاح، پروتئین و ویتامین ها تأمین کند. جالب است بدانید که مصرف نان سبوسدار به دلیل اینکه حالت فیبری دارد، می تواند عمل دفع مواد زائد را در بدن راحت کند. البته باید به این موضوع توجه کنید که مصرف نانی که از آرد سبوس تهیه شده از مصرف نانی که سبوس مالی شده بسیار بهتر است.

فرق نان جو با نان گندم
فرق نان جو با نان گندم

مصرف نان جو برای چه کسانی مضر است؟

نان جو در کل مضر روده است، پس افرادی که مشکلات روده دارند باید از مصرف این نان پرهیز کنند.

افرادی که قدرت هضم پایین دارند، افراد دچار یبوست، افراد میتلا به کم خونی، افراد با مزاج سرد و خشک و افراد دیابتی که مشکل روده دارند، باید از مصرف این نان خودداری فرمایند.

مصرف نان جو برای چه کسانی مفید است؟

اگر شما بیمار دیابتی هستید و دچار مشکلات روده نیستید، نان جو می تواند بهترین نان برای شما باشد.

افرادی هم که مزاج مرطوب دارند و قصد دارند کاهش وزنی را تجربه کنند، مصرف این نان برایشان مفید است. البته این افراد مشورت با پزشک متخصص را نباید فراموش کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }