با چگونگی مصرف قرص های ویتامین آشنا شویدزمان مطالعه : ۴ دقیقه

بهترین زمان مصرف انواع ویتامین ها

زنجیره ی گسترده ویتامین ها سبب شده ما در مصرف هر کدام از آن ها به مشکلاتی برخورد کنیم. حتماً اگر یکی از انواع ویتامین ها را مصرف کرده باشید، متوجه شده اید که زمان مصرف و چگونگی مصرف می تواند چه تأثیراتی در جذب ویتامین ها در بدن داشته باشد.

بهترین زمان مصرف انواع ویتامین ها
بهترین زمان مصرف انواع ویتامین ها

بهترین زمان مصرف مکمل های مولتی ویتامین مینرال

شما برای مصرف مکمل های مولتی ویتامین نیاز به زمان خاصی ندارید و می توانید در هر زمان از این مکمل ها استفاده کنید. خوب است بدانید که بعضی ویتامین ها بهتر است با غذا مصرف شوند تا جذب بهتری و عوارض جانبی گوارشی کمتری داشته باشند.

جالب است بدانید که شرکت ها برای پذیرش بیشتر محصول خود را با گذاشتن چند مینرال در یک قرص به بازار ارائه می کنند. اما باید بگوییم بهتر است مصرف کننده این نوع داروها سعی کنند از تک تک مینرال ها (کلسیم، زینک، آهن و …) به تنهایی استفاده کنند و از مصرف چند مینرال در یک قرص به دلیل جذب کمتر پرهیز کنند.

حتماً بخوانید: انواع عمل های لاغری: ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن، لیپوماتیک و بای پس معده

مینرال ها را چگونه باید مصرف کرد؟

اگر از قرص آهن استفاده می کنید، ترجیحاً اگر برایتان مشکل گوارشی پیش نمی آید، با معده خالی مصرف کنید. توجه کنید که آهن را با غذاها و نوشیدنی هایی مثل تخم مرغ، نان های حاوی غلات کامل، لبنیات قهوه، چای و غذاهای حاوی کلسیم (قرض های کلسیم شامل غذاهای کلسیم دار می شود) مصرف نمی کنند.

بهتر است قرص آهن را با آب یا آبمیوه های ترشی که حاوی ویتامین سی هستند مصرف کنید. زیرا ویتامین سی باعث افزایش جذب آهن می شود.

در مورد کلسیم هم باید بگوییم بهتر است بعد از وعده های غذایی مصرف شود و اگر میزان مصرف شما دوزهای بالاتر از ۶۰۰ میلی گرم است باید به صورت بهینه و تقسیم بندی شده استفاده کنید. زیرا در بهترین شرایط در یک وعده غذایی خوب بیش از ۶۰۰ میلی گرم کلسیم جذب بدن نمی شود.

برای مصرف منیزیم هم باید فاصله ۲ ساعت مصرف با بقیه مینرال ها را رعایت کنید و باید سعی کنید همراه با غذا مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف انواع ویتامین هابهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در آب

قبل از همه چیز باید بگوییم شما سعی کنید برای تأمین ویتامین های محلول در آب (ویتامین گروه ب و سی) از مواد غذایی استفاده کنید تا قرص ها. اما اگر دوست دارید از قرص های ویتامین محلول در آب استفاده کنید، باید سعی کنید آن ها را با وعده های غذایی خود مصرف کنید. البته مصرف این نوع قرص ها بدون مصرف غذا هم مقدور است.

به این موضوع هم توجه کنید که بدن نمی تواند این نوع ویتامن ها را ذخیره کند، پس شما باید هر روز از این ویتامین ها استفاده کنید.

ویتامین های محلول در آب را چگونه باید مصرف کنیم؟

اگر ویتامین سی و ویتامین ب ۱۲ مصرف کنید، حتماً بین مصرف دو ویتامین فاصله ۲ ساعت را رعایت کنید. زیرا اگر این دو ویتامین را همزمان مصرف کنید، ویتامین سی مانع از جذب ویتامین ب ۱۲ می شود. توجه داشته باشید که ویتامین سی را ترجیحاً در هنگام شب استفاده نمی کنند.

اگر عادت دارید به نوشیدن چای سبز دارد، بهتر است قرص های حاوی ویتامین گروه ب مانند فولیک اسید را همزمان با چای سبز مورد استفاده قرار ندهید.

بهترین زمان مصرف انواع ویتامین ها
بهترین زمان مصرف انواع ویتامین ها

بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در چربی

ویتامین ها محلول در چربی شامل K_E_D_A است. بهترین زمان مصرف این نوع ویتامین ها می تواند همزمان با مصرف بزرگترین وعده غذایی روزانه چرب تر شما باشد. زیرا در این زمان ها جذب این ویتامین ها افزایش می یابد.

ویتامین های محلول در چربی چگونه باید مصرف کرد؟

اگر شما از رقیق کننده خون (وارفارین) استفاده می کنید، مصرف بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین E می تواند ریسک خونریزی را بالا ببرد. به این موضوع هم توجه کنید که در زمان مصرف رقیق کننده ترجیحاً نباید از ویتامین K استفاده کنید.

در مورد ویتامین A هم باید بگوییم مصرف دوزهای بالاتر از ۱۰۰۰ واحد روزانه برای خانم ها باردار می تواند سلامت جنین آن ها را به خطر بی اندازد. افراد سیگاری توجه کنند سطح بالای ویتامین A و بتاکاروتن (ماده ای که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند) می تواند ریسک ابتلا به سرطان ریه در آن ها افزایش دهد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }