دلایل ایجاد یبوست در مزاج های مختلف چیست؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

دلایل ایجاد یبوست

یکی از مشکلاتی که این روزها سبک زندگی جدید ما را با آن به خوبی آشنا کرده است، یبوست است. شاید در نگاه اول بیماری یبوست بسیار عادی به نظر برسد، ولی اگر کمی به موضوع عمقی نگاه شود، حتماً متوجه سبب بسیاری از بیماری ها خواهید شد. اگر بخواهیم این موضوع را به طور خلاصه توضیح دهیم، باید بگوییم یبوست مانع از دفع مواد زائد در بدن می شود و سبب می شود مواد زائد به داخل بدن برگردند.

در ادامه مطلب سعی کرده اید شما را با دلایل ایجاد یبوست در مزاج های مختلف و راه های درمان آن ها آگاه کنیم.

دلایل ایجاد یبوست
دلایل ایجاد یبوست

دلایل ایجاد یبوست در مزاج های مختلف

گرمی: هنگامی که گرمای بدن افزایش یابد ما دچار سوء مزاج گرم می شویم و بدن خود را به سمت خشکی و تبخیر رطوبت می بریم.

سردی: افرادی که دچار سردی بدن هستند بیشتر با علائمی چون کاهش تحرک، بی حوصلی در انجام فعالیت ها و کم شدن حرکت روده متوجه دچار یبوست در بدن خود می شوند.

خشکی: هنگامی در سیستم بدنی خشکی افزایش یابد، دیواره های روده و توده های دفعی خشک می شوند و در توانایی روده برای دفع مواد زائد تأثیر می گذارند.

رطوبت: افزایش رطوبت در بدن بلعکس افزایش خشکی در بدن است. در واقع زمانی که رطوبت بدن افزایش یابد بافت ها و دیواره های روده شل و سست می شوند و یک حالت نیمه فلجی به خود می گیرند و در عمل دفع مشکل ایجاد می کنند.

حتماً بخوانید: برای رفع یبوست چی کار کنیم؟

خوردن این مواد غذایی ممنوع

بادمجان، میوه های ترش، غذاهای آماده و حاوی مواد نگهدارنده، قهوه، نسکافه، ترشی، گوشت های مانده، عدس، موز نارس، قارچ، لازانیا، ماکارونی، پنیرهای کهنه، موادغذایی شور، غذاهای سرخ کردنی و خوراکی های پرادویه

اقداماتی برای درمان یبوست

در این زمان ها سعی کنید اطراف ناف را با کف دست و به کمک مقداری روغن زیتون یا روغن بادام شیرین در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا در یبوست شما تسکینی اتفاق بی افتد. خوب است بدانید که ورزش های معتدلی مثل پیاده روی در زمان های یبوست می تواند سبب تقویت عضلات روده شود.

دلایل ایجاد یبوست
دلایل ایجاد یبوست

ملین های متناسب با مزاج بلغمی

مصرف انجیر خشک قبل از هر وعده غذایی، گلنگبین (گل محمدی و عسل) البته به صورت گلقند تهیه شود و مصرف هویج پخته شده همراه وعده های غذایی می تواند ملینی خوب برای مزاج بلغمی باشد.

ملین های متناسب با مزاج صفراوی

بهترین ملین ها در این زمان می توانند ملین های خنکی چون آلو، برگ زرد آلو، برگ هلو و گل پنیرک باشد.

ملین های متناسب با مزاج معتدل

انجیر خیسانده شده به همراه آلوبخارا و مصرف دوره ای روغن زیتون و روغن بادام شیرین می تواند کمک زیادی به افرادی با مزاج معتدل کند.

ملین های متناسب با مزاج سوداوی

خوردن دو عدد انجیر خشک قبل از وعده های غذایی، انجیر خیسانده شده در گلاب، خاکشیر با آب جوشیده ولرم و مصرف فلوس همراه کمی روغن بادام شیرین یا گل سرخ می تواند ملینی خوب باشد.

ملین های متناسب با مزاج دموی

ملین های خنک می تواند برای مزاج دموی در زمان های یبوست بسیار مفید واقع شود. البته توجه داشته باشید که در زمان مصرف ملین های خنک باید به رطوبت بدنتان توجه زیادی کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }