جالب است بدانید شیر باعث پوکی استخوان می شود و برای بزرگسالان مضر استزمان مطالعه : ۲ دقیقه

مضرات شیر برای بدن

هر زمان که حرف از کلسیم و پوکی استخوان در میان باشد، اکثر ما ذهنمان به لبنیاتی چون شیر سوق پیدا می کند. اما واقعاً این ذهنیت ما در مورد شیر درست است یا داریم خود را با حرف های عامه پسند گول می زینم. باید بگوییم شیر آنقدرها هم که می گویند مفید نیست.

شیر برای چه کسانی مفید است؟
مضرات شیر برای بدن

شیر برای چه کسانی مفید است؟

شاید بسیاری بگویند که شیر برای تمام سنین مفید است و خوردن آن می تواند بسیار خوب باشد. اما باید بگوییم که طبق تحقیقاتی که شده بدن انسان تا دو سالی برای هضم شیر به آنزیمی به نام لاکتاز نیاز دارد. پس در این سن آنزیم لاکتاز به خوبی در بدن تولید می شود، اما با شروع سن ۳ سالگی دیگر این آنزیم مانند قبل در بدن تولید نمی شود و میزان تولید آن بسیار کم می شود. حال همین موضوع سبب می شود بسیاری از ما با خوردن شیر دچار نفخ و دل درد شویم. پس می شود نتیجه گرفت که بدن انسان بعد از دوسالگی نیاز خاصی به شیر ندارد.

به این نکته هم توجه کنید که بسیاری از تولید کنندگان فرآورده های لبنی برای اینکه شما دچار دل درد و نفخ نشوید به محصولات خود لاکتاز مصنوعی اضافه می کنند. پس اگر شما با نوشیدن شیرهای پاستوریزه دچار نفخ و دل درد نمی شوید، موضوع سر همین لاکتاز مصنوعی است.

حتماً بخوانید: فواید عجیب جویدن آدامس

شیر باعث پوکی استخوان می شود؟

شاید بسیاری از شما با خواندن این سر تیر دچار سردرگمی و تعجب شوید. خُب برای اینکه شما از این سردرگمی خارج شوید، باید بگوییم زمانی که شما این نوشیدنی را می خورید، بلافاصله اسیدیته بدن شما افزایش پیدا می کند. حال برای اینکه بدن به حالت نرمال خود برگردد از کلسیم خون شما تغذیه می کند. همین موضوع سبب می شود میزان کلسیم استخوان های شما پایین بیاید و شما دچار پوکی استخوان شوید. برای اینکه مطمئن شوید این موضوع درست است می توانید به میزان افرادی که در سوئد پوکی استخوان دارند توجه کنید.

شیر باعث پوکی استخوان می شود
مضرات شیر برای بدن

ایجاد مشکلات هورمونی با مصرف شیر

شیری که به دست شما می رسد، حتماً هنگام بارداری و بعد از بارداری از گاو دوشیده شده است. در دوران بارداری میزان سطح استروژن بسیار بالا است و متاًسفانه استروژن حیوانی برای بسیاری از افراد می تواند مشکلات هورمونی ایجاد کند. این مشکلات هورمونی می تواند شما را دچار مشکلات تخمدان، سرطان، مشکلات چاقی و لاغری، ایجاد آکنه و جوش، افزایش موهای زائد و … کند.

حتماً بخوانید: ژله: یک دسر نیست، بلکه یک غذای مغذی برای بدن است

شیر برای چه افرادی ممنوع است؟

برای افرادی که دچار مشکلات قلبی و عروقی، یبوست، هورمونی، جوش و آکنه، پوکی استخوان، سنگ کلیه، مشکلات مفصلی، مشکلات گوارشی و … دارند، مصرف شیر ممنوع است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }