مربای قیسی سیاه؛ یک مربای مجلسی و بسیار خوشمزهزمان مطالعه : ۲ دقیقه

مربای قیسی سیاه مجلسی

مربای قیسی سیاه یکی از مرباهای خوشمزه و مجلسی است که بیشتر سر سفره های افطاری و مهمانی های رسمی سرو می شود. این مربا بیشتر در آذربایجان (تبریز) مرسوم است. برای تهیه مربای قیسی باید از قیسی های مرغوب و درشت استفاده کنیم تا مربا با کیفیت خوبی داشته باشیم.

مربای قیسی سیاه مجلسیمواد لازم برای مربای قیسی سیاه

شکر

آب

قیسی سیاه یا زرد مرغوب

گردو

آب لیموترش

مربای قیسی مرحله اول

قیسی ها را با آب شستشو می دهیم و می گذاریم در آب خیس بخورند تا نرم شوند و پف کنند. بعد از اینکه قیسی ها کاملاً خیس خوردند و پف کردند، از آب خارج می کنیم و روی یک سبد می چینیم تا آب آن ها کاملاً گرفته شود. سپس به آرامی یک برش در قیسی ها ایجاد می کنیم و به آرامی هسته داخل آن را خارج می کنیم.

حتماً بخوانید: قیسی پلوی تبریزی؛ یک غذای پلویی بسیار خوشمزه از خطه آذربایجان

مرحله دوم

آب و شکر را می جوشانیم و یک شربت نسبتاً غلیظ درست می کنیم و قیسی ها را داخل شربت قرار می دهیم و زیر شعله را کم می کنیم که قیسی ها به آرامی بپزند و شربت به خورد آنها برود. در این مرحله یک الی دو قاشق آب لیموترش اضافه می کنیم تا مربا شکرک نزند.

بعد از اینکه شربت کاملاً به خورد قیسی ها رفت، زیر شعله را خاموش می کنیم و قیسی ها را به آرامی از شربت خارج می کنیم و نصف یک گردوی درسته را در داخل قیسی ها می گذاریم.

حتماً بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالوی خوشرنگ و خوشمزه

مرحله سوم

در مرحله آخر قیسی ها را در ظرف مربا می گذاریم و شربت را به آرامی به آن اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که این مربا باید در یخچال نگهداری شود و اگر می خواهید به مدت طولانی از آن نگهداری کنید، باید آن را داخل فریزر بگذارید. به این موضوع هم توجه کنید که شربت مربا نباید به هیچ عنوان شُل باشد، زیرا مربای شما کپک می زند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }