طرز تهیه دلمه برگ تبریزی مجلسیزمان مطالعه : ۳ دقیقه

دلمه برگ تبریز

دلمه برگ یکی از غذاهای سنتی ایران است که در هر شهری به سبک خاصی درست می شود. فصل برگ دلمه اواسط بهار است. بهترین برگ دلمه، برگ درخت انگور کشمش است که برگهای یک دست نازک و بدون شکاف است.

معمولاً برای دلمه برگ از برگ های متوسط استفاده می کنیم که زمان پیچیدن راحت تر است. از برگ های کوچک معمولاً برای مجالس استفاده می شود. در کل برای دلمه از برگ های جوان و با طراوت باید استفاده کنیم.

دلمه برگ تازهمواد لازم دلمه برگ تبریز

زرد چوبه

فلفل

دارچین

پودر گل سرخ

نمک

روغن کره آب کرده

ماست

لپه

بلغور پخته

برنج نیم دانه

ماست

چند عدد سیر تازه

تُورتا

سبزی (تره، مرزه، شوید و پیازچه)

دلمه برگ تازهطرز تهیه دلمه برگ تبریز

مرحله اول

برگ ها را با مقدار نمک به مدت چند دقیقه در آب خیس می کنیم و بعد برگ ها را بدون اینکه پاره شوند به آرامی می شوییم و در آبکش قرار می دهیم. حال بعد از اینکه آب برگ ها خارج شد، روی پارچه ای تمیز پهن می کنیم.

مرحله دوم

سبزی را ابتدا پاک کرده، بعد خرد کرده و سپس می شوییم و در آبکش می ریزیم تا آب سبزی ها کاملاً خارج شود. حال لپه را می پزیم و یک الی دو بار آب آن را عوض می کنیم.

ترکیب برنج نیم دانه، بلغور پخته شده و زرد چوبه را با یک استکان آب نیم پز می کنیم.

حتماً بخوانید: طرز تهیه ادویه پلو

مرحله سوم

همه ی مواد سبزی، ادویجات، برنج، بلغور و لپه را با چند قاشق ماست سفت، چند عدد سیر لِه شده، نمک و روغن کره آب شده مخلوط می کنیم. توجه داشته باشید مخلوط چند قاشق تُورتا با این ترکیب می تواند دلمه برگ شما بسیار خوشمزه کند.(در ادامه مطلب شما را با تُورتا آشنا خواهیم کرد.)

دلمه برگ تازهمرحله سوم

در این مرحله چند عدد برگ را در تَه قابلمه می چینیم تا دلمه برگ ها به ته قابلمه نچسپند. در مرحله بعد موادی که در متن بالا تهیه کرده اید را در وسط برگ ها می گذارید و آن ها را به حالت بقچه ای یا استوانه ای می بندید. توجه داشته باشید که مواد را به اندازه ای داخل برگ ها قرار می دهیم که پاره نشوند.

حال دلمه های خود را به صورت طبقه ای داخل قابلمه می چینیم و در آخرین طبقه چند عدد گوجه سبز ترش (اگر در دسترس باشد) را برای ترش مزه کردن دلمه برگ ها قرار می دهیم. در آخر مقداری روغن می دهیم و یک بشقاب کوچک برای باز نشدن دلمه ها بر روی دلمه برگ ها می گذاریم.

حال مقداری کمی آب به داخل قابلمه می ریزیم و بر روی شعله ملایم گاز می گذاریم. توجه داشته باشید که بعد از نیم ساعت پخت باید در تَه قابلمه شما به مقدار یک استکان آب و روغن بماند.

حتماً بخوانید: طرز تهیه دلمه بهِ و شرب بهِ

مرحله آخر

دلمه های شما پخته شده و شما باید با احتیاط آن ها را داخل ظرفی بچینید و میل بفرمایید.

تُورتا

وقتی کره را آب می کنیم مقداری از دوغ کره تَه قابلمه می ماند که شما بعد از بر داشتن روغن می توانید این دوغ را تف دهید تا به صورت صلایی در بیاید. تُورتا را معمولاً در یخچال نگهداری می کنند و در زمان تهیه دلمه مورد استفاده قرار می گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }