چگونه ذهنیت رشد خود را تقویت کنیم و از ذهنیت ثابت فاصله بگیریم؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

ذهنیت

ذهنیت واژه ای است که امروز راه ها و مقاصد زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده است و به نوعی تصمیم گیرنده زندگی ما شده است. اما ما در پیشرفت در مسیر زندگی احتیاج به یک ذهنیت درست و کامل داریم و نمی توانیم مسیر زندگی خود را با یک ذهنیت ثابت به پشرفت و موفقیت هدایت کنیم.

ذهنیت ثابت یا ذهنیت رشد؟ ذهنیت همان طرز فکری است که همه ی افراد کره ی زمین از آن بهره می برند. ولی پسوند ثابت و رشد می تواند طرز فکر یا ذهنیت افراد را تحت تأثیر خود قرار دهد و به هر فردی در این کره ی خاکی یک مسیر زندگی متفاوت را پیشنهاد دهد.

ذهنیت ثابتذهنیت ثابت

من تا حالا انجام نداده ام برای همین از این به بعد هم نمی توانم انجامش بدم، من اصلاً از این موضوع سر رشته ای ندارم، برای همین نمی توانم اینو یاد بگیرم، من تا الان تو زندگیم این کار رو اجام ندادم، از این به بعد هم نمی توانم انجام بدم و… بسیاری از این مسائل که می تواند مثال های خوبی برای یک ذهنیت ثابت باشد.

ذهنیت ثابت می تواند پیشرفت را از زندگی شما بگیرد و شما را به یک زندگی روزمره و بدون هیچ اشتیاقی سوق دهد. بتن مثالی خوبی برای این نوع ذهنیت است، زیرا هیچ چیز از آن نفوذ و خروج نمی کند و یک شیء ثابت است و تنها با ضرباتی جسم و شکل آن تغییر شکل می دهد.

ذهنیت رشد

من می تونم این کار رو انجام بدم، برای من کاری نداره، کمی تلاش و کوشش کنم، می توانم در این کار پیشرفت کنم، با کسب تجربه این کار برام خیلی ساده میشه و… بسیاری از این نوع سخنان که تعریف خوبی برای ذهنیت رشد است.

این نوع ذهنیت به ما آموخته است که هیچ موردی مانع از پیشرفت ما در زندگیمان نمی شود و ما می توانیم با یک طرز فکر صحیح به آرزوهای خود برسیم. باید بگوییم تجربه و تلاش می تواند بتنی که در پاراگراف بالا مثال زدیم را خرد کند و از بین ببرد.

پرورش ذهنیت

یادم می آید یک بزرگی می گفت فردی که نتواند از اجسام و لوازم کهنه خود در زندگی دل بکند، به هیچ عنوان او نمی تواند طرز فکر خود را عوض کند و همیشه ذهنیت نادرست خود را به همراه خود حمل می کند. پرورش ذهن یعنی اینکه ذهن خود را از هر گونه طرز فکرهای منفی پاک کنیم و خود را با افکار درست پیوند دهیم.

ذهنیت رشدترس از شکست

شکست در زندگی باعث ایجاد تجربه در فرد می شود و تجربه هم مانع از غرق شدن در مشکلات زندگی می شود. زندگی فراز و نشیب دارد و هر فرد برای اینکه در زندگی بتواند به موفقیت دست یابد، باید در زمان های نشیب زندگی تجربه کسب کند تا در زمان ها فراز زندگی به مشکلات برخورد نکند.

حتماً بخوانید: سخنان بزرگان؛ مورگان فریمن، رابیندرانات تاگور، ویلیام جیمز … 

ترس از نقد دیگران

ذهن رشد یافته از هر سخنی در زندگی خود استقبال نشان می دهد و سعی می کند از نقدهای دیگران در جهت رشد خود در زندگی به نحواحسن استفاده کند. هیچ زمان به ذهن خود اجازه ندهید که در مقابل سخنان دیگران گارد بگیرد و از آن ها فرار کند.

حتماً بخوانید: مراقب خودت باش؛ کتابی که باورهای قشنگی برای جوانان دارد

سازگاری

در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم علم و تکنولوژی با سرعت بسیار بالای در حال حرکت هستند و اگر فردی سرعت زندگی خود را با سرعت علم و تکنولوژی همسان نکند، می تواند عقب ماندگی ذهنی را در این دنیا تجربه کند. دنیا دنیای سازگاری است و ذهن رشد یافته هم به دنبال سازگاری در این دنیا است.

بیشتر از قدرتت عمل کن

یک قانونی در بین سربازان نظامی است که می گوید هر زمان که احساس کردی دیگر توانایی نداری، هنوز ۴۰ درصد از توانایی تو باقی مانده است. زندگی هم همانند این قانون است. جنگ با ذهنیت ثابت می تواند شما را در مسیر پیشرفت زندگی قرار دهد و بیشتر از توانایی ذهنی خود عمل کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }