فرانک لوید رایت؛ معماری با افکار زیبا و کاربردیزمان مطالعه : ۳ دقیقه

ویژگی معماری رایت

در دوره ای که معماری مدرن در حال تکامل و پیشرفت بود هر یک از پیشگامان معماری مدرن به دنبال تعریف یک اصل برای طراحی و معماری خود بودند. در آن دوران شاهد ساخت بناهایی بودیم که هر کدام بر اساس یک اصل و منطقی ساخته شده بودند که یک معمار آن را تعریف کرده بود. یکی از این پیشگامان معماری مدرن فرانک لوید رایت بود.

رایت همانند دیگر معماران مدرن برای طراحی خود دلیل و منطقی داشت ولی او هیچ زمان از دلیل و منطق خود به عنوان یک اصل تعریف نکرده است و همیشه سعی داشته که بناهای خود را در عین سادگی، زیبا و کاربردی تعریف کند.

در ادامه مطلب شما را با ویژگی های معماری فرانک لوید رایت آشنا خواهیم کرد و امیدوار هستیم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

فرانک لوید رایت

رنگ

رایت برای انتخاب رنگ بنای خود همیشه سعی داشته است که از رنگ های طبیعت اطراف بنای خود استفاده کند و همانند لوکوربوزیه از رنگ هایی استفاده نمی کرد که بنا با بستر در تضاد باشد. به عقیده او رنگ های اصلی هیچ زمان رشد نمی کنند، تغییر نمی یابند و کهنه نمی شوند بلکه فقط کثیف و بد شکل می شوند. رایت همیشه در صحبت های خود می گفت که رنگ را از طبیعت خود پیدا کنید و به هیچ عنوان برای آن اصلی قرار ندهید.

حتماً بخوانید: پاویون بارسلون یک شاهکار بزرگ از میس واندرو

سادگی در معماری

رایت می گفت همیشه چیز همانطور که هست باید باشد و نباید از ذات واقعی مصالح، بستر و بنا دور شد. او در اکثر مواقع در طراح های خود از سطوح ساده و افقی استفاده می کرد و سعی داشت که رابطه بین فرم و عمکلرد همیشه حفظ شود.

فرانک لوید رایت

نمایش مصالح بنا

نمایش مصالح استفاده شده در بناهای رایت همیشه معماری ارگانیک را تعریف می کند و بیننده را متوجه ارگانیک بودن بنای خود می کند. فرانک همیشه از مصالحی استفاده می کرد که بین بنا و طبیعت یک ارتباط خوب ایجاد شود. او مصالح را همانطور که بود نشان می داد و هیچ زمان از مصالحی استفاده نمی کرد که به تعریف او از معماری ارگانیک لطمه ای وارد شود.

خانه آبشار می تواند بهترین مثال برای تعریف معماری ارگانیک و شیوه طراحی رایت باشد.

حتماً بخوانید: خانه آبشار، اثر فرانک لوید رایت

خاص بودن بنا

رایت معتقد بود که در معماری نمی توان از اصول خاصی پیروی کرد و همیشه سر این موضوع با پنج اصل معماری لوکوربوزیه مشکل داشت. عقیده او بر این مبنا بود که تعریف اصل در معماری باعث می شود که بناها یکسان ساخته شوند و دیگر شاهد معماری نو نخواهیم بود.

رایت در کارهای خود همیشه به رابطه فرم و عملکرد توجه خاصی می کرد، برای همین موضوع طراح های او همیشه متنوع بودند و از هیچ اصل خاصی پیروی نمی کردند.

فرانک لوید رایت

رابطه بنا با بستر

معماری ارگانیک یعنی اینکه بنا جزئی از طبیعت باشد و بتواند یک ارتباط خوب با بستر بیرون خود شکل دهد. رایت همیشه معماری ارگانیک را یک معاری زنده یاد می کرد و می گفت که بستر یک موجود زنده است و فرم ارگانیک هم همیشه پویا و در جریان است و زمان در کلیه ی ابعاد اینگونه معماری دیده می شود.

او بنا را جزئی از طبیعت می دانست و همیشه سعی بر این داشت که بستر بیرون را به داخل خانه بیاورد و یک ارتباط بین بستر بیرون و درون ایجاد کند.

حتماً بخوانید: پنج اصل معماری لوکوربوزیه

هندسه بنا

فرانک آموخته بود که همیشه فرم های طبیعی را به فرم های انتزاعی تبدیل کند. برای همین می شود در طراحی او به غیر از سطح افقی و عمودی اشکالی چون دایره، مربع و هشت ظلعی دید.

فرانک لوید رایت

پلان آزاد

پوشیدن فضاهای بهداشتی و یگانه عنصرها با سطوح عمودی و نپوشیدن دیگر فضاها با دیوار و آزادی رابطه بصری تعریف رایت از پلان آزاد است. او در طراحی خود به هیچ وجه از دیوار و سطوح عمودی اضافه استفاده نمی کرد و همیشه سعی داشت که یک ارتباط بین پلان و بستر واقعی ایجاد شود و رابطه بصری کمترین ضرر را در بنا ببیند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }