چگونه از سیاه شدن موز جلوگیری کنیم؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

علت سیاه شدن موز

یکی از میوه های خوشمزه ای که برای بسیاری از مردم به عنوان یک میان وعده پرانرژی به حساب می آید، موز است. حال موضوعی که باعث می شود ما را از خرید این میوه مقوی دلسرد کند، سیاه شدن آن است.

تنفس کردن موز دلیل اصلی سیاه شدن و تغییر رنگ موز است. موز از خود گاز اتیلن آزاد می کند و این مضوع باعث تنفس بیشتر میوه موز می شود. یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ پوست موز، فشار آوردن و ضربه زدن به پوست آن است. باید توجه داشته باشید که هنگام جا به جایی و یا جداسازی میوه به هیچ عنوان به پوست موز ضربه و فشار وارد نکنید.

علت سیاه شدن موز

چه نوع موزی بخریم؟

اگر قصد نگهداری از میوه موز را دارید و دوست دارید مدت زمان بیشتری میوه تان سالم بماند و سیاه نشود، سعی کنید هنگام خرید موزی را انتخاب کنید که پایین آن سبز باشد و پوست آن عاری از سوراخ های ریز و لکه های تیره باشد.

چه نوع موزی رسیده است؟

بسیاری فکر می کنند که موزی که سیاه شده است دیگر قابل استفاده نیست و باید آن را دور انداخت. باید بگوییم این تصور کاملاً غلط است و سیاهی پوست موز هیچ دلیلی بر فاسد شدن آن ندارد. البته به این موضوع توجه کنید که موزی که بیش از حد مانده و رنگ میوه آن تیره شده و طعم و مزه آن تغییر یافته است، دیگر قابل استفاده نیست.

اگر قصد دارید موزی را که خریداری می کنید در مدت ۲ الی ۳ استفاده کنید، حتماً موزی را که چند لکه قهوه بر روی پوست خود دارد را خریداری کنید.

حتماً بخوانید: کاربردهای شگفت انگیز پوست پرتقال

چی کار کنیم که موز سیاه نشود؟

موز بیشتر از بالاترین نقطه و جایی که از شاخه جدا شده است تنفس می کند. پس برای جلوگیری از سیاه شدن موز می توانید شاخه ی آن را با یک فویل و یا یک نایلون ببندید و در فضای خنک خانه خود بگذارید.

یک راه دیگر برای جلوگیری از سیاه شدن موز این است که موز را در بین میوه ها بگذارید تا کمتر تنفس کند و از قرار دادن موز در کنار سبزیجات به شدت خودداری کنید. توجه داشته باشید موز به علت آزاد سازی گاز اتیلن می تواند در تسریع رسیدن میوه های نرسیده کمک بسیار زیادی کند؛ پس سعی کنید موز را در کنار میوه هایی بگذارید که دیر می رسند.

گذاشتن موز در یخچال

بسیاری فکر می کنند که اگر موز نرسیده را داخل یخچال بگذارند دیگر سیاه نمی شود. باید بگوییم که اگر موز نرسیده را داخل یخچال بگذارید زودتر از فضای بیرون از یخچال سیاه می شود. پس از گذاشتن موز نرسیده در یخچال خودداری کنید.

اگر موز شما در فضای بیرون رسیده است و شما می خواهید مدت زمان بیشتری از میوه خود نگهداری کنید و از سیاه شدن آن جلوگیری کنید، می توانید موز را داخل مشما کنید و تا مدت ۵ روز در داخل یخچال و تا مدت ۲ الی ۳ ماه در فریزر از فاسد شدن آن جلوگیری کنید. البته توجه داشته باشید که ممکن است پوست موز شما سیاه شود ولی برای میوه موز هیچ اتفاقی نمی افتد.

علت سیاه شدن موز

نگهداری موز با لیموترش

لیموترش به دلیل خاصیت اسیدی خود می تواند از تیره شدن پوست موز جلوگیری کند. شما کافی است پوست موز خود را به لیموترش آغشته کنید و دیگر نگران سیاه شدن میوه خود نباشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }