طرز تهیه ترشی یا دسر انگور شانیزمان مطالعه : ۳ دقیقه

ترشی انگور شانی را مردم به نام های مختلفی به نام های شاهانه یا ترشی انگور سیاه می شناسند . این ترشی یکی از ترشی های سنتی و مجلسی تبریز است که در شب های زمستان بعد از غذا به عنوان یک دسر بسیار خوشمزه سرو می شود.

این ترشی زیاد شناخته شده نیست و در بین مردمان همه ی شهرها زیاد مرسوم نیست . انگور شانی یا همان انگور سیاه که پوست کلفتی دارد ، در اوایل پاییز برای تهیه ترشی انگور شانی مورد استفاده قرار می گیرد .

ترشی انگور شانی
ترشی انگور شانی
حتماً بخوانید : طرز تهیه حلوای زرد

مواد لازم

۶ کیلو انگور سیاه

مقداری نبات یا شکر

سرکه انگور و آب به میزان برابر

ترشی انگور شانی
ترشی انگور شانی

مرحله اول

انگورها را در یک ظرف آب خیس می کنیم و خوب می شوییم . بعد از شستن و آبکشی کردن در یک سبد می چینیم و توجه داشته باشید حین انجام این کارها انگورها از شاخه ها جدا نشوند .

حتماً بخوانید : طرز تهیه ترشی هفت بیجار

مرحله دوم

مقدار آب لازم را می جوشانیم و می گذاریم تا سرد شود . حال ظرفی را که برای ترشی آماده می کنید شیشه ای ، دبه پلاستیکی یا کوزه باشد . (در قدیم از کوزه های سفالی بزرگ برای این کار استفاده می کردند و کوزه ها در فصل زمستان در برف می پوشاندند .)

ترشی انگور شانی
ترشی انگور شانی

مرحله سوم

انگورها را به طور مرتب در ظرف ترشی می چینیم و سپس به مقدار مساوی آب و سرکه می ریزیم . توجه داشته باشید که گنجایش ظرف ترشی باید طوری باشد که انگورها در آن غوطه ور بمانند . حال در مرحله آخر نبات ها را بر روی انگورها قرار دهید تا به واسطه ی سرکه آب شوند .

حال اگر بخواهید به جای نبات از شکر استفاده کنید باید شکر را لایه لایه بین انگورها بریزید و سپس آب و سرکه را به آن اضافه کنید .

استفاده از شکر و نبات باعث می شود ترشی طعم ملسی خوبی به خود بگیرید و ترشی شما را بسیار خوشمزه کند و آب آن را به رنگ بنفش و قرمز خوش رنگی در بیاورد .

در مرحله آخر در ظرف ترشی را به خوبی می بندیم و تا مدت یک ماه در جای سرد قرار دهید تا ترشی انگور شانی شما به عمل بیاید .

حتماً بخوانید : طرز تهیه ترشی بادمجان

بعد از گذشت یک ماه

بعد از گذشت یک ماه در ظرف ترشی را باز می کنیم و خوشه های انگور را خارج می کنیم و به وسیله ی یک قیچی به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و در یک ظرف برای میل کردن سرو می کنیم . سپس آب آن را هم در فنجان های کوچک برای نوشیدن می ریزیم .

ترشی انگور شانی به عنوان یک دسر بسیار خوشمزه شناخته می شود و استفاده از آن بعد از غذا باعث هضم غذا شده و خون شما را تصفیه می کند .

توجه داشته باشید که این دسر می تواند تا مدت زیادی در یخچال بماند و می توانید از آن در فصول گرم هم استفاده کنید .

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }