چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟زمان مطالعه : ۶ دقیقه

هر روزه انجام کار های تکراری باعث ایجاد خستگی روحی و جسمی در انسان می گردد که این موضوع می تواند دارای عوامل متعددی  باشد. حجم کار نامناسب و اضافه کاری های بیش از حد به مرور زمان باعث تشدید خستگی ها و پایین آمدن ظرفیت عملکرد می شود.خستگی در کار به عوامل مختلف بیرونی و درون کاری زیادی می تواند مرتبط باشد که ما تعدادی از آن ها را برای شما نام خواهیم برد :

  • کمبود خواب کافی
  • وجود مسائل خانوادگی
  • تغذیه نامناسب
  • انجام مداوم کار های تکراری
  • اضافه کار بیش از حد
  • عدم ارتباط خوب با دیگران و همکاران
مواردی که در بالا به آن اشاره شد مسائلی هستند که تأثیر به سزایی در راندمان و ظرفیت عملکرد کاری را دارا می باشند و عدم توجه به این مسائل باعث فرسودگی ، خستگی ، افسردگی ، کمبود انگیزه کاری و سایر مشکلات می گردد. با ایجاد نظم و بهره گیری از یک سری اصول اساسی باعث ایجاد انگیزه و انرژی شما در هنگام کار می گردد.

 خواب کافی و منظم

به طور کلی حدود ۸ ساعت خواب شبانه برای بدن ضروری می باشد که این مقدار خواب یک نیاز اساسی برای روح و جسم شما به شمار می آید.

چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟

میزان خواب کافی تأثیرات زیادی همچون پیشگیری از بسیاری از بیماری ها ، افزایش ایمنی بدن ، کاهش استرس ، بهبود حافظه ، کاهش افسردگی ، افزایش انرژی و خوش اخلاقی در شما می گردد.

شما زمانی که خواب کافی داشته باشید بسیار سر حال تر و پر انرژی تر روز کاری خود را آغاز خواهید کرد.

حتماً بخوانید : میزان خواب کافی برای بدن

 انجام نرمش و حرکات ورزشی

انجام مرتب نرمش و ورزش صبحگاهی فواید زیادی دارد این کار باعث افزایش آمادگی جسمانی و داشتن حال خوب در طول روز می گردد. ورزش صبح گاهی موجب کاهش استرس و افسردگی و همچنین بهبود خلق و خوی شما می گردد.

چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
حتماً بخوانید : امید و انگیزه در ورزش

 برنامه غذایی مرتب و سالم

تغذیه مناسب یک پیشنیاز برای داشتن یک زندگی سالم می باشد. خوردن صبحانه یکی از موارد ضروری  برای شروع یک روز خوب می باشد . خوردن صبحانه خوب باعث افزایش عملکرد مغز ، افزایش انرژی ، کاهش کسالت و خستگی زود هنگام  می گردد.

چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟

خوردن وعده ناهار سبک و کم چرب به شما کمک می کند تا کمتر دچار کسالت شوید و  انرژی کافی را جذب بدن کنید همچنین سعی کنید در طول روز از میان وعده هایی همچون میوه ، آجیل و خشکبار مصرف کنید.

 نحوه قرار گیری صحیح در پشت میز کار

نحوه نشستن صحیح در پشت میز کار موجب کاهش خستگی زود هنگام شما همچنین جلوگیری از آسیب های بدنی می گردد. با قوز کردن در زمانی که پشت میز کار هستید باعث آسیب و تحت فشار قرار گرفتن ستون فقرات ، فشار به قسمت های درونی بدن همچون معده و ریه می گردد . در حالت قوز کرده معده نمی تواند به خوبی کار هضم غذا را انجام دهد و ریه ها زمانی که قوز کرده اید تحت فشار هستند و اکسیژن کمتری تولید می کند به همین دلیل اکسیژن کمتری به مغز می رسد و انرژی شما کاهش می یابد.

چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به دقت به آن ها عمل کنید :

  • همانطور که در بالا گفته شد از قوز کردن جلوگیری کنید و به شکل صاف روی صندلی بنشینید.
  • کمرتان به صورت کامل تکیه داده شود.
  • مانیتور کاملا روبروی چشمتان قرار داشته باشد.
  • کیبورد باید حدود ۲ سانتی متر از لبه میز فاصله داشته باشد و آرنج ها باید حدوداً قائم وچسبیده به بدن باشد.
  • موس باید در نزدیکترین نقطه قرار داشته باشد.
  • استفاده از عینک های بولو کات یا بولو کنترل در هنگام استفاده از مانیتور باعث کاهش آسیب به چشم و جلوگیری از خستگی چشم می گردد.
  • در صورت صحبت کردن بیش از حد با تلفن از هدفون استفاده کنید.

  ابتدا کارهای مهم و دشوار خود را انجام دهید

در شروع روز کاری ابتدا کارهایی که از نظرتان سخت تر به هستند را انجام دهید به دلیل اینکه شما در ابتدای روز انرژی بیشتری دارید و بعد از خارج شدن از کار های سخت و دشوار انجام کار های کوچک آسان تر به نظر می رسد.

چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟

در طول روز برای حفظ انرژی خود استراحت کنید :

بعد از حدود هر دو ساعت کار بهتر است چند دقیقه از پشت میز کار خود خارج شوید و در هوای آزاد چند نفس عمیق بکشید ، چند حرکت کششی انجام دهید و مقداری قدم بزنید تا بدن شما از حالت خستگی و کسالت خارج گردد درهنگام نشستن به مدت طولانی راندمان کاری مغز کاهش می یابد.

در طول روز با دوستان و همکاران خود گفت و گو کنید

انسان فردی اجتماعی می باشد که در صورت عدم ارتباط طولانی در طول روز با دیگران دچار افسردگی و از بین رفتن انرژی او می گردد.

چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟

سعی کنید طول روز  در زمان های استراحت و یا صرف ناهار با دوستان و همکاران خود به گفت و گو معاشرت بپردازید این امر باعث افزایش روحیه ، انرژی و انگیزه شما می گردد.

 حجم کاری خود را تنظیم کنید

سعی کنید کار های خود را در طول یک هفته کاری طوری تنظیم کنید در روز ها و ساعات مختلف کاری تعادل برقرار باشد. طوری برنامه ریزی نکنید که در طول یک روز آنقدر به خود فشار بیاورید و کارهای دشوار طول هفته را بخواهید در یک بازه کم یا در یک روز انجام دهید که فردای آن روز دیگر برای شما انرژی باقی نماند. برنامه ریزی صحیح و ایجاد تعادل در بین کار ها به شما کمک می کند انرژی بیشتری برای خود در طول یک هفته کاری ذخیره کنید.

چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟

 هر روز کاری را با برنامه ریزی روز بعدی به پایان برسانید

در پایان هر روز کاری چند دقیقه ای زمان بگذارید و کار های فردای خود را یادداشت کنید و آن ها را الویت بندی کنید تا در شروع روز کاری بعد برنامه مشخصی داشته باشید تا روز منظم و بدون سر در گمی آغاز کنید و انرژی خود را صرف کار های غیر ضروری نکنید و بعد پایان زمان کاری با کار خود خداحافظی کنید و آن را  زندگی شخصی و زمانی که برای خانواده دارید وارد نکنید.

چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟
چگونه در زمان کار خسته نشویم ؟

با رعایت نکات بالا شما می تواند در طول دوره کاری خود همیشه پر انرژی و پرانگیزه باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }