چگونه از اقلام چرمی خود نگهداری کنیم؟زمان مطالعه : ۵ دقیقه

نگهداری از اقلام چرمی

اکثر ما در وسایل شخصی خود کالاهایی از جنس چرم را داریم، حال این اقلام چرمی می تواند کفش، کیف، کمربند، کت و … باشند. چرم انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها شیوه ی نگهداری خاص خود را دارند. برای نگهداری از چرم کافی است جنس چرم را بشناسید و سپس برای تمیز کردن آن اقدام فرمایید. چرم بیشتر از پوست حیواناتی چون گاو، گوسفند، بز و شتر بدست می آید.

تیم تکامگ امروز می خواهد انواع چرم و نگهداری از آن ها را به شما آموزش دهد، تا شما از هر کدام از محصولات چرمی که دارید به نحو احسن از آن ها مراقبت کنید تا زیبایی آن ها مدت ها برای شما بماند.

چرم جیر
نگهداری از اقلام چرمی

چرم جیر

جیر یکی از بی استحکام ترین نوع چرم است که از پایین ترین سطح پوست حیوانات بدست می آید. سطح جیر به دلیل اینکه از داخلی ترین سطح پوست بدست می اید حالت پرزی و مخملی دارد.

باید در نگهداری این نوع چرم بسیار توجه داشته باشید، زیرا چرم جیر بسیار صدمه پذیر است و با اندکی بی احتیاطی صدمه می بیند. کافی است برای نگهداری از این نوع چرم یک برس یا فوم مخصوص چرم جیر را تهیه کنید و بعد از هر چند بار استفاده آن ها را تمیز کنید.

جیر در اصابت به آب و چربی بسیار صدمه پذیر است، سعی کنید برای ماندگاری و تمیزی بیشتر چرم جیر از اسپری ها مخصوص جیر استفاده کنید تا در برابر اتفاقات فصلی مقاوم بماند.

چرم نبوک
نگهداری از اقلام چرمی
حتماً بخوانید: عوارض کفش پاشنه بلند برای خانم ها

چرم نبوک

نبوک بر خلاف جیر بسیار با استحکام است و می شود گفت سخت ترین نوع چرمی است که تا به امروز تولید شده است. نبوک به دلیل اینکه از بیرونی ترین سطح پوست به دست می آید دارای مقاوت بسیار بالا در برابر اتفاقاتی چون آب و خط و خش است.

برای نگهداری از نبوک کافیست همانند نگهداری از چرم جیر عمل کنید و تنها فرقی که دارد شما می توانید این نوع چرم را با کمی دستمال پارچه ای نم دار تمیز کنید و نیاز به پرس و فوم ندارد.

توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن این نوع چرم از قدرت دستانتان استفاده نکنید زیرا طی زمان الیاف پرزی خود را از دست می دهد و از حالت مات به حالت براق تبدیل می شود. ولی اگر شما محصولی از چرم نبوک را دارید و کهنه شده است، می توانید با استفاده از قدرت دستانتان و با استفاده از یک پارچه سطح آن را به یک سطح براق در بیاورید.

چرم اشبالت

چرم اشبالت از لایه میانی پوست حیوانات بدست می آید و مقاومت خوبی در برابر اتفاقات طبیعی دارد. این چرم هم خانواده با چرم نبوک و جیر است و شما می توانید برای نگهداری از آن ها مانند شیوه ی نگهداری از چرم نبوک و جیر اقدام فرمایید.

چرم الگانت
نگهداری از اقلام چرمی

چرم الگانت

این نوع چرم یکی از مرغوب ترین نوع های چرم است، زیرا از بالایی ترین سطح پوست حیوان برای ساخت این چرم استفاده می شود و سطحی مقاوم و براق دارد و هنگامی شما دست بر روی این چرم می کشید احساس لطافت می کنید، دلیل این لطافت این است که این چرم باکیفیت بسیار بالایی تهیه می شود و یکی از گران ترین چرم های موجود در بازار اقلام چرمی است.

برای نگهداری از این نوع چرم ها می تواند از واکس ها و کرم های احیا کننده رنگ و چرم استفاده کنید و باید توجه داشته باشید که واکس زدن در زیبایی این نوع چرم ها بسیار مؤثر است.

چرم شرانک
نگهداری از اقلام چرمی

چرم شرانک

یکی از چرم های پر استفاده در صنعت چرم، چرم شرانک است. این نوع چرم از پوست گاو بدست می آید و بیشتر در صنعت کفش و کیف کاربرد دارد. چرم شرانک دارای یک مقاوت خوب است و از لطافت و نرمی خوبی برخوردار است.

برای نگهداری از این نوع چرم کافی است بعد از هر بار استفاده از محصولات چرمی شرانک آن ها را با واکس های مخصوصی که در تمامی فروشگاه ها است واکس و پولیش کنید تا همیشه زیبایی خود را حفظ کنند.

چرم بروشا و ورنی
چرم بروشا و ورنی
حتماً بخوانید: شیوه صحیح نگهداری از چرم جیر

چرم بروشا و ورنی

چرم بروشا و ورنی هر دو از یک خانواده هستند و در صنعت مد لاکچری بسیار کاربرد دارند و اکثر شما این نوع چرم را در کیف های زنانه و کفش های لاکچری مردانه و زنانه دیده اید. این نوع چرم توسط یک لعاب لاکی براق می شود و همیشه دارای یک جلوه براق و زیبا است.

برای نگهداری از این نوع چرم کافی است نگذارید گرد و خاک بر روی آن ها بنشیند و بعد از هر بار استفاده کافی است با یک دستمال نم دارد یا خشک آن ها را تمیز کنید.

چرم کوروکو یا چابی
چرم کوروکو یا چابی

چرم کوروکو یا چابی

این دسته از چرم دارای طراحی های مصنوعی هستند. منظور از طراحی مصنوعی این نیست که جنس آن چرم نیست بلکه طرح های که بر روی آن ها کار شده است دارای نقش هایی است که مخصوص آن چرم نیست. به طور مثال چاب نقش پوست مار بر روی چرم بروشا را چرم کوروکو می گویند که امروزه افراد اهل مد استقبال زیادی به این نوع چرم نشان داده اند.

شیوه نگهداری از چرم کوروکو یا چابی بستگی به نوع چرم استفاده شده دارد برای همین متن بالا می تواند کمک زیادی برای نگهداری از این نوع چرم به شما بکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }