رشته تحصیلی معماری برای چه افرادی مناسب است؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

رشته تحصیلی معماری

برای چی معماری بخونیم؟؛ این سؤالی است که بسیاری هنگام ساختن آینده از خود می پرسند. شاید مخاطب این مطلب افرادی باشند که تازه می خواهند انتخاب رشته کنند و آینده خود را با هنر و معماری رقم بزنند. اما متأسفانه یا خوشبختانه عده ای به اشتباه سراغ این رشته می روند و بعد از مدتی تحصیل متوجه می شوند که استعداد آنها در چیز دیگری است.

رشته معماری چیست؟

رشته معماری یکی پرطرفدارترین رشته های موجود در ایران است و اکثر نوجوانان هنگام انتخاب رشته، مهندسی معماری را در اولین انتخاب های خود قرار می دهند.

اگر بخواهیم معماری را به طور مختصر تعریف کنیم باید بگوییم: معماری یعنی زندگی در یک ذهن خلاق و گاه زندگی در یک ذهن بی تفکر. شاید این جملات برای تعریف معماری کمی پیچیده باشد، ولی واقعیت این رشته همین جملات است.

شما در طول عمر خود در فضاهایی که به دست انسان ها و خداوند ساخته شده اند، زندگی می کنید. شکی نیست که معماری خداوند بسیار زیبا است و نمی توان در آن عیب و ایرادی پیدا کرد، پس این طراحی و معماری ما انسان ها است که پر از عیب و ایراد است و باعث رنجش ما در این دنیا شده است. حال وظیفه ما معمارها در کاهش این عیب و ایرادات است و باید تمام سعی خود بکنیم طراحی با کمترین عیب و نقص داشته باشیم تا دیگران در این دنیا بهتر زندگی کنند.

سعی کنید اگر این رشته را انتخاب می کنید، حتماً از یک ذهنیت خلاق در طراحی بهره مند باشید و تمام تلاش خود را بکنید که ذهن طراح شما برای انسان های دیگر زیبا باشد.

رشته تحصیلی معماریآینده شغلی مهندسی معماری

تمام آینده شغل های دنیا به خود آن افراد، بستگی دارد. پس صحبت از آینده این شغل برای هر فرد متفاوت است و نمی شود گفت که اگر شما این رشته را انتخاب کنید، حتماً خوشبخت یا بدبخت می شوید. حال اگر بخواهیم یک نگاه کلی به وضیعت این رشته در کشورمان بیندازیم باید بگوییم به دلیل وجود افراد متعدد و نیروی کار زیاد در این رشته جای پیشرفت بسیار سخت است و باید در زمینه معماری تلاش های بسیاری انجام دهید. البته باید گفت تمامی معماران ایران از سواد و عمل معماری کافی برخوردار نیستند و شما با کمی خلاقیت می توانید جایگاه خوبی در این رشته برای خود ثبت کنید.

حتماً بخوانید: انقلاب صنعتی معماری چگونه شکل گرفت؟

چه چیزهایی در این رشته یاد می گیرید

دروس اصلی شما در این رشته مقدمات طراحی و طراحی است که جزء مهترین دروس در این رشته محسوب می شود. شما در این رشته واحدهایی چون روستا، برداشت از بناهای تاریخی، معماری اسلامی، معماری جهان، تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی و … برمی دارید.

حرف آخر

اینکه الان شما فکر می کنید ذهن بسیار خلاقی دارید و مطمئناً شما در آینده یک معمار بزرگ می شوید، کاملاً طبیعی است. اما متأسفانه یا خوشبختانه این نوع طرز فکر کمی غیر واقع بینانه است و باید این احتمال را بدهید که شاید معماری آینده شما نباشد و اصلاً شما برای این رشته ساخته نشده اید. بسیاری را دیده ایم که در ترم های بالا متوجه شده اند به اشتباه این رشته را برای تحصیل انتخاب کرده اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }