انقلاب صنعتی معماری چگونه شکل گرفت؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

انقلاب صنعتی معماری

در قرن نوزدهم اتفاقاتی زیادی در صنعت معماری رخ داد. این اتفاقات از آن جایی شروع شد که مصالحی چون شیشه و فلز برای اولین بار کشف شدند. می شود گفت فلز و شیشه آغازگر انقلاب صنعتی در معماری هستند. مهندسان در آن دوران به دنبال یک نوآوری در طراحی های خود بودند، که در آن موقع شیشه و فلز کمک زیادی در زمینه نوآوری به آن ها کرد. در آن دوران از سازه های فلزی برای سازه بنا استفاده می شد و روی این سازه ها را با سبک نئوکلاسیک و نئوگوتیک می پوشاندند. ولی مهندسان معمار مخالف این کار بودند و سعی داشتند معماری فلزی را جایگزین سبک تاریخی کنند.

حال در این دروان نمایشگاه های بین المللی بزرگ به راه افتاد. می شود گفت این نمایشگاه ها آغازگر نمایش دادن مصالح فلز و شیشه بوده است. در ادامه مطلب به بررسی نمایشگاه های قرن نوزدهم می پردازیم.

نمایشگاه کریستال پالاس
انقلاب صنعتی معماری

نمایشگاه کریستال پالاس

نخستین نمایشگاهی که در انگلستان توسط ژوزف پاکستون، مهندس گیاه شناسی بود افتتاح شد. این نمایشگاه در شکل گیری معماری مدرن نقش زیادی داشت. در ساخت این نمایشگاه برای اولین بار از عناصر پیش ساخته استفاده می شد که به این صورت بود که عناصری به صورت مجموعه در کارخانه ها تولید می شد و در کارگاه ها مونتاژ می شد.

حتماً بخوانید: زاها حدید؛ معماری با افکار پیچیده

همان طور که در متن بالا گفته شد فلز و شیشه آغازگر معماری مدرن بودند، پس در نمایشگاه کریستال پالاس عناصری چون فلز و شیشه مصالحی بودند برای ساخت این نمایشگاه. در این نمایشگاه می شود انقلابی از نوع فلز و شیشه را دید که این زیبایی در سقف منحنی این نمایشگاه بسیار خیره کننده است.

انقلاب صنعتی معماری
انقلاب صنعتی معماری
حتماً بخوانید: فرانک لوید رایت؛ معماری با افکار زیبا و کاربردی

نمایشگاه برج ایفل

معماری برج ایفل سبکی را نشان نمی دهد و می شود گفت این بنا یکی از مؤثر ترین بناها برای معرفی معماری مدرن است. حتماً همه ی شما عکس هایی از این برج را دیده اید. اگر کمی به جزئیات کلی این برج توجه کنید می فهمید که در این بنا فضای بیرونی و فضای درونی با هم ارتباط هماهنگی دارند. مهندسان در طراحی این بنا برای از هیچ نوعی پوششی برای پوشاندن بنای خود استفاده نکرده اند و از فلز به عنوان سازه و نمای بنا به نحوه احسن استفاده کرده اند.

برج ایفل را می شود نماد صنعت و آینده روشن کشور فرانسه دانست که تا به امروز در شهر پاریس این نماد به چشم می خورد.

انقلاب معماری
انقلاب صنعتی معماری
حتماً بخوانید: لوکوربوزیه؛ معماری که برای طراح های خود اصلی و منطقی تعریف کرده بود

انقلابی معماری از نوع فلز و شیشه

فلز و شیشه را می شود آغازگر معماری مدرن دانست. در قرن نوزدهم با پیشرفت صنعت آهن و فولاد متوجه طراحی های خاصی از معماران آن دوره شدیم که امروزه از این صنعت به عنوان آینده معماری یاد می شود. باید گفت شاید امروزه استفاده از شیشه و فلز در ساخت بناها به چشم نمی خورد ولی در قرن نوزدهم استفاده از این مصالح برای مهندسان و معماران یک نوآوری بزرگ برای طراحی بوده است.

در آن دوران مهندسان به دنبال آمیخته شدن فضای بیرون و درون بنا بودند و دوست داشتند نمای بنا آن ها با هیچ نوع پوششی پوشانده نشود و این اتفاق را می توان در طراحی برج ایفل به سادگی دید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }