از کجا بدانیم چه نوع پوستی داریم؟زمان مطالعه : ۶ دقیقه

ویژگی پوست های مختلف

پوست صورت هر فرد نشانگر زیبایی آن است. برای همین همه ی ما دوست داریم پوست زیبا داشته باشیم. حال برای داشتن پوست زیبا و بدون آکنه و جوش باید چه کارهایی انجام دهیم. اول از همه باید از ویژگی پوست های مختلف آگاه باشیم و بدانیم از کدام نوع پوست صورت بر خوردار هستیم.

در کل انسان ها دارای ۵ نوع پوست هستند: پوست مختلط، پوست چرب، پوست خشک، پوست معمولی و پوست حساس.حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که از چه نوع پوستی بر خوردار هستید و برای مراقبت از آن باید چه کارهایی انجام دهید . برای پاسخ به این سوال ها ادامه متن می تواند کمک زیادی به شما کند.

تشخیص نوع پوست

تست تشخیص نوع پوست

برای تشخیص نوع پوست کافی است شما صورت خود را با یک شوینده ملایم شستشو دهید و سپس با یک حوله به آرامی پوست صورت خود را خشک کنید و از استفاده ماده های مرطوب کننده و کرم ها اجنتاب کنید. حال بعد از مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه به صورت خود نگاه کنید. اگر کل پوست صورت شما برق میزد، شما دارای پوست چرب هستید. اگر کل پوست شما خشک بود و احساس کشیدگی در صورت خود کردید شما دارای پوست خشک هستید. حال اگر قسمت T صورت شما که شامل پیشانی و بینی شما می شود چرب باشد و برق بزند و قسمت های دیگر پوست شما خشک باشد شما دارای پوست مختلط هستید. در ادامه به ویژگی پوست های مختلف می پردازیم.

ویژگی پوست های مختلط

ویژگی پوست های مختلط

افرادی که دارای این نوع پوست هستند معروف به T فیس می باشند. زیرا این افراد دارای دو نوع پوست هستند. ویژگی این نوع پوست این است که شما در قسمت بینی و پیشانی خود دارای پوست چرب هستید و در قسمت های دیگر صورت دارای پوست خشک یا معمولی هستید.

حتماً بخوانید: تأثیر کرم ضد آفتاب بر زیبایی پوست؟

شیوه مراقبت از پوست مختلط

شما برای مراقبت از این نوع پوست کافی است صورت خود را با یک شوینده ملایم شستشو دهید و از لیف کشیدن بر روی این صورت اجتناب کنید زیرا باعث تشدید جوش سرسیاه و آکنه بر روی قسمت پیشانی و بینی خود می شوید. باید به این نکته توجه کنید که هنگام شستشو این نوع پوست حتماً از آب ولرم و خنک استفاده کنید و به هیچ عنوان از آب گرم برای شستشو این نوع پوست استفاده نکنید.

شما برای مرطوب کردن پوست مختلط کافی است قسمت پیشانی و بینی خود را با یک مرطوب کننده ملایم مثل کرم ضد آفتاب مرطوب کنید و برای قسمت های دیگر پوستتان از یک کرم مخصوص آن پوست استفاده کنید.

ویژگی پوست های چرب

ویژگی پوست های چرب

یک دیگر از ویژگی های پوست های مختلف، پوست چرب است. این نوع پوست ها که به دلیل ترشح بیش از حد چربی براق دیده می شوند کاملاً ارثی هستند و بهترین راه برای درمان آن مراقبت صحیح از آن است. دلیل چربی این نوع پوست به خاطر تولید بیش از حد آندروژن است. منافذ پوست چرب درشت است و در آن آکنه و جوش سر سیاه زیاد دیده می شود و اکثر اوقات صورت به دلیل چربی برق میزند.

حتماً بخوانید: چگونه پوستی زیبا داشته باشیم؟

شیوه مراقبت از پوست چرب

اکثر کسانی که از پوست چرب برخوردار هستند فکر می کنند با شستشو زیاد می توانند پوست خود را از چربی پاک کنند ولی این تفکر کاملاً اشتباه و برعکس است. زیرا شما با شستشو بیش از ۲ الی ۳ بار در شبانه روز باعث تشدید چربی بر روی پوست خود می شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که هنگام شستشو به هیچ عنوان از لیف و اقلام مثل لیف استفاده نکنید و همیشه صورت خود را با استفاده از دست خود و یک شوینده ضد آکنه شستشو دهید.

تونر به افرادی که دارای این نوع پوست هستند بسیار کمک می کند و از ایجاد چربی بر روی پوست آن ها جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که حتماً بعد از شستن صورت خود از یک کرم و مرطوب کننده برای پوست های چرب استفاده کنید. از استفاده از مواد آرایشی الکل دار کاملاً خود داری کنید تا باعث تشدید هورمون های چربی بر روی پوست خود نشوید.

ویژگی پوست های حساسویژگی پوست های حساس

ویژگی پوست های حساس

داشتن پوست حساس برای تمامی گروه های پوستی خشک و معمولی و مختلط اتفاق می افتد. این نوع پوست همانطور که از اسم آن مشخص است بسیار حساس است و با کمی بی ملاحضگی می توانید باعث تشدید این نوع پوست شوید. التهاب و قرمزی از ویژگی های بارز پوست حساس است.

حتماً بخوانید: علل تیرگی و کدری پوست صورت

شیوه مراقبت از پوست حساس

استفاده از مواد شیمیایی قوی باعث تشدید و التهاب این نوع پوست می شود. باید توجه داشته باشید که شما نمی توانید از هر نوع مواد آرایشی به خصوص مواد آرایشی الکل دار استفاده کنید. یک نکته مهم در نگهداری از پوست حساس این است که هنگام شستشو نباید از اقلامی مانند لیف استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب از ملزومات مراقبت از پوست حساس است و به هیچ وجه بدون استفاده از کرم ضد آفتاب از خانه خود بیرون نروید. توجه داشته باشید برای خشک کردن این نوع پوست نباید از حوله را به پوست خود بکشید و با استفاده از ضربه های آرام بر روی پوست، صورت خود را خشک کنید.

ویژگی پوست معمولی

ویژگی پوست معمولی

افرادی که دارای پوست معمولی هستند اکثر اوقات صورتشان فاقد جوش و آکنه است. رنگ صورت این افراد یکسان است. پوست معمولی گاهی اوقات چرب و خشک می شود که جای نگرانی ندارد. توجه داشته باشید جوش و آکنه در بعضی مواقع در پوست معمولی کاملاً طبیعی است.

حتماً بخوانید: چگونه بدون آرایش زیبا باشیم؟

شیوه مراقبت از پوست معمولی

مراقبت از این نوع پوست بسیار ساده است زیرا صورت شما با استفاده از یک پاک کننده صورت تمیز می شود و استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی چرب و خشک برای شما مناسب نیست و همیشه سعی بر این داشته باشید که برای مراقبت از پوست خود از کرم ضد آفتاب و یک نرم کننده ملایم استفاده کنید.

ویژگی های پوست خشک

ویژگی پوست های خشک

حتماً افرادی که دارای پوست خشک هستند، کشیدگی و قرمزی پوست صورت را تجربه کرده اند. علت خشکی پوست بیشتر ژنتیکی است و برای درمان آن می توانید از نرم کننده و کرم های مخصوص برای پوست خشک استفاده کنید. اگزما پوستی و خارش از نشانه های پوست خشک است.

حتماً بخوانید: از بین بردن موی زائد پوست صورت خانم ها با وکس های خانگی

شیوه مراقبت از پوست خشک

استفاده از مواد دارای الکل می تواند باعث تشدید خشکی پوست شما شود. همیشه سعی کنید هنگام شستشو صورت از شوینده های غیر صابونی استفاده کنید و سعی کنید همیشه پوست خود را با یک نرم کننده مرطوب نگه دارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }