چه میزان خواب و چه نوع خوابی برای بدن مفید است؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

میزان خواب کافی برای بدن

میزان خواب کافی برای بدن هر فرد متغیر است. امروزه از بسیاری از افراد می شنویم که می گویند انسان در شبانه روز باید ۸ ساعت بخوابد. ولی باید به شما بگوییم که این افراد اشتباه می کنند و هر فرد میزان خواب متفاوت نسبت به دیگر افراد دارد. شاید بدن شما بیش تر از ۸ ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارد که خود شما هم از آن خبر ندارید و شاید بر عکس این موضوعی باشد که ما می گوییم.

میزان خواب کافی برای بدن
میزان خواب کافی برای بدن
حتماً بخوانید: درمان بی خوابی با رعایت نکات بسیار ساده در زندگی

میزان خواب در سنین مختلف

بهترین راه حل برای فهمیدن میزان خواب در سنین مختلف سن شما است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که بدن هر فرد با دیگر افراد متفاوت است و این موضوع باعث شده است که هر کس در طول شبانه روز خواب متفاوت نسبت به دیگر افراد را تجربه کند. میزان خواب کافی برای بدن هر فرد ارتباط زیادی با ژنتیک او دارد و می شود گفت ژن افراد میزان خواب آن ها را مشخص می کند. در جدول زیر میزان خواب در سنین مختف را برای شما آورده ایم. این جدول میانگینی برای میزان خواب کافی برای بدن هر فرد در سنین مختلف را بازگو می کند.

نوزادی (۳ الی ۱۱ ماه) ۱۴ الی ۱۵ ساعت
کودک نوپا (۱۲ الی ۳۵ ماه)۱۲ الی ۱۴ ساعت
سن پیش از مدرسه (۳ الی ۶ سال)۱۱ الی ۱۳ ساعت
سن مدرسه (۶ الی ۱۰ سال)۱۰ تا ۱۱ ساعت
نوجوانی (۱۱ الی ۱۸ سال)۹.۵ ساعت
بزرگسالی ۸ ساعت
سالمندیبه خواب کمتری احتیاج دارند

میزان خواب کافی برای بدن
میزان خواب کافی برای بدن

خواب میان روز

خواب میان روز برای هر فرد مفید است. از فواید خواب میان روز می توان به استراحت اعصاب، کاهش خستگی، افزایش هوشیاری ذهن و طرز رفتار خوب با دیگران اشاره کرد. باید توجه داشته باشید که خواب میان روزی بیش از حد تمام این فواید را از بین می برد و می شود گفت نتیجه تمامی این فواید بلعکس می شود.

حتماً بخوانید: از کجا بدانیم که تشک تختخوابمان خراب شده یا نه

مضرات خواب میان روز

بعضی از افراد بدنشان رفتار بدی با خواب میان روز از خود نشان می دهد و می شود گفت این افراد به جای سود از خواب میان روز ضرر می بینند و به نفعشان است که این نوع خواب را در شبانه روز تجربه نکنند. این افراد همان دسته از افرادی هستند که هنگام خواب شب خوابشان نمی برد و در رختخواب خود به مدت طولانی بیدار می مانند تا خوابشان ببرد. ولی باید گفت خواب میان روز کوتاه مدت برای تمامی افراد مفید است، مگر اینکه زمان کوتاه آن را زیاد کنید.

میزان خواب کافی برای بدن

فواید خواب میان روز

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که در طی روز بسیار کار کرده اید و بدنتان به دلیل کاری که انجام داده اید خسته است و احساس کمبود خواب می کنید، خواب میان روز می تواند کمک زیادی در سرحال شدن و رفع خستگی شما کند.

حتماً بخوانید: خواب با کیفیت؛ یک رویای دست یافتنی

زمان مناسب خواب میان روز

زمان مناسب خواب میان روز بعد صرف ناهار است. زیرا اکثر افراد ناهار خود را در ساعات ۲ الی ۳ ظهر میل کرده اند و این زمان بهرین زمان ممکن برای خواب میان روز است، زیرا خواب در این ساعات تداخلی در خواب شبانه شما ایجاد نمی کند و شما می توانید به راحتی خواب شبانه خود را داشته باشید. باید توجه داشته باشید مدت زمان استراحت در خواب میان روز باید بین ۱۰ الی ۳۰ دقیقه باشد، زیرا بیشتر از این زمان می تواند در کیفیت خول شبانه شما تأثیر بگذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }