شستن و ضد عفونی کردن میوه و سبزیجاتزمان مطالعه : ۴ دقیقه

میوه ها و سبزیجات دارای انواع مختلف ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و فیبر ها می باشند که مصرف مرتب و روزانه آن ها باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن و همچنین باعث پیشگری از بیماری های قلبی ، سرطان و … می شود.

سزیجات به دلیل اینکه از خاک بیرون می آیند و میوه ها در طول رشدشان سمپاشی می شوند ، از زمان برداشت تا رسیدن به میوه فروشی و بعد از آن در میوه فروشی توسط مشتری ها بارها دست به دست می شوند حامل مقدار زیادی آلودگی و میکروب می باشند که باید قبل از مصرف به طور کامل شسته و ضد عفونی شوند.

همان طور که میوه و سبزیجات باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شوند در صورتیکه خوب شسته و ضد عفونی نشوند باعث آسیب های جدی به بدن می شوند.

در زمان خرید میوه سعی کنید میوه های سالم و بدون خرابی و لک را انتخاب و همچنین در خرید سبزیجات باید دقت شود که سبزیجات در چه محلی کشت شده است و در زمان کشت و آبیاری آن از آب بهداشتی و سالم استفاده شده باشد و پلاسیده نباشد.

هنگام خرید سبزیجات دقت شود که گل ولای روی آن ها نباشد .

روش های شستن و ضد عفونی سبزیجات :

مرحله اول :

سبزیجات را از کیسه خارج کرده و کیسه ها را به دلیل آلودگی بالا،آن ها را فوراً دور انداخته و سپس سبزی ها را پاک کرده قسمت های خراب و برگ های زرد آن را جدا می کنیم .

مرحله دوم :

سبزیجات را ابتدا با آب خنک شستشو می دهیم تا گل و لای آن ها کاملاً خارج شود .

مرحله سوم :

برای شستشو سبزیجات بهتر است از مواد ضد عفونی کننده مخصوص استفاده کنیم در صورت عدم داشتن محلول ضد عفونی مخصوص برای انگل زدایی در ۱ لیتر آب یک قاشق چای خوری جوش شیرین به همراه ۴ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی را ترکیب کرده تا کف کند سپس سبزیجات را داخل این محلول به مدت ۴ تا ۵ دقیقه  قرار می دهیم .

مرحله چهارم :

سبزیجات را از داخل محلول خارج کرده و حسابی می شوییم تا تمام کف و مواد ضد عفونی کننده از بین برود در این مرحله سبزیجات انگل زدایی شد.

مرحله پنجم :

برای میکروب زدایی و گند زدایی سبزیجات باید از داروخانه پودر پرکلین ۷۰ درصد تهیه کرده و نصف قاشق چایی خوری را در ۵ لیتر آب ترکیب کرده و سبزیجات به مدت ۵ دقیقه داخل محلول قرار داده سپس سبزیجات را با آب کاملاً شستشو می دهیم.

 برای میکروب زدایی و گند زدایی بهتر سبزیجات ، نصف استکان سرکه سفید و سه قاشق نمک را با آب ترکیب کرده و به مدت ۳۰ دقیقه سبزیجات را درون آن قرار می دهیم ودر انتها به طور کامل شستشو می دهیم .

حالا سبزیجات را در آبکش قرار می دهیم تا کامل خشک شود و سپس در یخجال قرار می دهیم.

شستن و ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات
شستن و ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

روش های شستن و ضد عفونی میوه ها :

مرحله اول :

ابتدا سینک ظرفشویی با مایع ظرفشویی شستشو می دهیم سپس میوه ها را داخل سینک ریخته و با آب شستشو می دهیم تا گل و لای از میوه ها خارج شود.

مرحله دوم :

داخل یک آب پاش سرکه و آب را ترکیب کرده و بر روی کل سطوح میوه اسپری می کنیم و می گذاریم چند دقیقه بماند.

مرحله سوم :

به مقدار لازم مایع ظرفشویی با آب و نمک ترکیب کرده و تمام میوه ها را به مدت نیم ساعت داخل این محلول قرار می دهیم  البته می توان از محلول های مخصوص ضد عفونی میوه نیز استفاده کنیم.

مرحله چهارم :

بعد از نیم ساعت سطوح میوه ها را با فرچه یا اسکاچ کاملاً شستشو می دهیم تا تمام میکروب ها و آلودگی های از آن ها خارج شود. سپس میوه ها را آبکشی کرده و با دستمال خشک کرده و داخل یخچال قرار می دهیم.

شستن و ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات
شستن و ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

دوستان عزیز شاید انجام این مراحل برای پاک سازی میوه ها و سبزیجات کمی وقت گیر و خسته کننده باشد اما واقعاً لازم و ضروری می باشد تا در هنگام مصرف این مواد غذایی مفید میکروب و آلودگی را وارد بدن خود نکنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }