آلبالو پلو؛ یک غذای خوشمزه و با اصالت ایرانیزمان مطالعه : ۵ دقیقه

آلبالو پلو

آلبالو پلو یکی از انواع پلو ها در آشپزی ایرانی و یکی از انواع غذاهای مجلسی و تشریفاتی پر طرفدار و چشم نوازی است که در عین حال طرز تهیه بسیار ساده ای دارد. آلبالو پلو در شهر های مختلف ایران با روش های متفاوتی تهیه می شود که البته باید گفت اصالت این غذا، یک غذای آذربایجانی می باشد. آلبالو پلو به روش های مختلفی سرو می شود که عبارتند از: آلبالو پلو با مرغ، آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده (گوشت قلقلی) و آلبالو پلو با ران گوسفندی و یا گوشت بره.

طرز تهیه آلبالو پلوطرز تهیه آلبالو پلو مجلسی  با مرغ یا فیله مرغ

مواد لازم برای ۳ تا ۴ نفر

موادمقدار
برنجنیم کیلو گرم
آلبالویک کیلو گرم
شکریک کیلو گرم
مرغنصف مرغ یا به مقدار لازم فیله مرغ
روغن به مقدار لازم
پیازیک عدد متوسط
کره۵۰ گرم
زعفران ساییده شدهبه مقدار لازم
خلال پسته و بادامبه مقدار لازم

مرحله اول

برنج را خوب پاک می کنیم، چند بار می شوییم تا آب آن زلال شود، سپس با آب ولرم و با مقداری نمک حدود ۵ الی ۶ ساعت برنج را خیس می کنیم.

برنج آلبالو پلو باید از نوع مرغوب باشد تا رمانی که با مربای آلبالو مخلوط می کنیم خمیر نشود.

مرحله دوم

ابتدا مرغ ها را خوب تمیز کرده و می شوییم. سپس مرغ ها را با یک عدد پیاز خلال شده، کمی زعفران و کمی رب به همراه مقداری روغن تفت می دهیم.

مرحله سوم

بعد از تفت دان مرغ ها مقداری آب به آن اضافه می کنیم و روی شعله گاز با حرارت ملایم می پزیم. بعد از پختن مرغ باید نصف لیوان از آب مرغ در قابلمه باقی بماند تا در انتها برای روی برنج استفاده کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله باید مربای آلبالو را آماده کنیم یا از قبل آماده داشته باشیم. برای طرز تهیه مربای آلبالو روی لینک کلیک کنید.

حالا به مربای آلبالو یک تکه کره اضافه می کنیم که هم طعم خوبی داشته باشد و هم این که آلبالوها به هم نچسبند.

آلبالو هایی که استفاده می کنیم باید کاملاً رسیده و قرمز باشد همچنین بهتر است از آلبالو های سنتی استفاده کنیم چون عطر و طعم بهتری نسبت به آلبالو های پرورشی دارد.

مرحله پنجم

برنج را کمی زنده بر می داریم و آبکش می کنیم تا زمانی که با مربای آلبالو قرار است مخلوط کنیم شفته نشود.

مرحله ششم

ته قابلمه را روغن می ریزیم و نان لواش یا سیب زمینی در کف آن پهن می کنیم. بعد مربای آلبالو را در لا به لای برنج قرار می دهیم. فقط باید به اندازه یک کفگیر برنج ساده در روی قابلمه نگه داریم تا بعد از آماده شدن غذا این برنج را زعفرانی کرده و برای تزیین غذا از آن استفاده کنیم.

در این مرحله برنج را با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار می دهیم تا شربت یا همان شیره آلبالو به زیر برنج برسد تا ته دیگ نسوزد.

مرحله هفتم

بعد از این که برنج دم کشید نوبت کشیدن برنج در دیس و تزئین آن می باشد. برنج را با سلیقه و دقت در دیس می کشیم، مرغ ها یا فیله مرغ ها را در دور دیس یا لابه لای برنج قرار می دهیم.

در آخر برنج ساده را که روی قابلمه کنار گذاشته بودیم با زعفران، خلال پسته و بادام و مقداری کره یا روغن مخلوط کرده و روی آلبالو پلو را تزئین می کنیم.

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلیطرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

مرحله اول

در این مرحله برنج را مثل بالا تمیز می کنیم و سپس خیس می کنیم.

مرحله دوم

به مقدار ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده آماده می کنیم و به آن یک عدد پیاز رنده و نمک و فلفل اضافه می کنیم. بعد از این که مواد حسابی مخلوط شدند گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته های کوچک قلقلی در می آوریم.

حتماً بخوانید: طرز تهیه شربت آلبالو خانگی

مرحله سوم

گوشت های چرخ کرده قلقلی به همراه یک عدد پیاز متوسط خلالی شده و کمی زعفران، رب و روغن در ماهتابه تفت می دهیم. بعد از تفت دادن با نصف لیوان آب در حرارت ملایم می پزیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مطابق بالا برنج را آبکش، ته دیگ را قرار داده و مربا آلبالو را در لا به لای برنج قرار می دهیم. فقط یادمان باشد که مقداری برنج ساده را در بالای قابلمه برای تزئین با زعفران نگهداریم.

مرحله پنجم

در این مرحله برنج دم کشیده را در دیس می کشیم و گوشت های قلقلی را در دور دیس به همراه برنج زعفرانی، خلال پسته، خلال بادام می چینیم.

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کردهطرز تهیه آلبالو پلو با ران گوسفند و یا گوشت بره

مرحله اول

مقدار ۷ تا ۸ تکه گوشت گوسفندی متوسط را خوب تمیز کنید.

مرحله دوم

گوشت را با یک عدد پیاز خلال شده به همراه زعفران، رب، و روغن تفت می دهیم و بعد از تفت دادن مقداری آب به آن اضافه می کنیم و در حرارت ملایم اجازه می دهیم پخته شود.

بعد از این که گوشت پخته شد حدود نصف لیوان از عصاره گوشت را نگه می داریم که بعداً روی آلبالو پلو برزیم.

حتماً بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالوی خوشرنگ و خوشمزه

مرحله سوم

در این مرحله طبق توضیحات بالا برنج را  آماده می کینم، ته دیگ قرار می دهیم، لا به لای برنج مربای آلبالو می ریزیم و می گذاریم تا دم بکشد.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت ها را در لا به لای آلبالو پلو یا دور دیس قرار می دهیم و عصاره گوشت را که هنگام پخت گوشت کنار گذاشته بودیم روی آلبالو پلو می دهیم.

در آخر هم طبق روش های قبل با برنج زعفرانی، خلال بادام و پسته دیس خود را تزئین می کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }