انواع مزاج های چهارگانه؛ مزاج شما چیست؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

مزاج

مزاج را می توان ساختمان جسمی و روانی هر فرد تعریف کرد. حتماً شنیده اید که می گویند هر فرد خصوصیات خاصی دارد. مزاج هم یکی از این خصوصیات است و هر فرد مزاج خاص خود را دارد. یک نکته جالب این است که در طب سنتی گفته شده است که یک انسان سالم ۱۳ نوع مزاج دارد که با رژیم غذایی، بهداشت، آب وهوا، کار و مسکن قابل تغییر است. حال زمانی که تعادل این مزاج ها بهم بخورد مستعد بیماری های خاصی می شود.

در ادامه مطلب شما را با اخلاط چهارگانه آشنا خواهیم کرد و امیدوار هستیم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

مزاج یا اخلاط چهارگانه

اخلاط چیست؟ ماده ای است مرطوب و روان که در مرحله نخست هضم در بدن به وجود می آید. حال این مزاج یا اخلاط به چهار دسته ی مزاج سوداوی، مزاج صفراوی، مزاج بلغمی و مزاج دموی تقسیم می شوند.

علائم بیماری مزاج دموی

در مزاج دموی شما هنگام بیدار شدن از خواب طعم دهانتان شیرین است و در خواب خود رنگ سرخ مشاهده می کنید.

افرادی که دارای خلط دموی هستند سنگینی سر، خمیازه، پرتی هواس، شیرینی غیر عادی دهان، چرت زدن، سرخی رنگ صورت، خون ریزی هنگام مسواک زدن، قرمزی و خشکی زبان، علاقه زیاد به خواب و خستگی بدون انجام کاری را در زندگی خود تجربه می کنند.

برای درمان این بیماری که طبیعت آن گرم و تر است کافی است رژیم غذایی سرد و خشک بگیرید و در زندگی روزمره خود می توانید زرشک، سماق، آب غوره، سرکه، گشنیز، گل سرخ، آب انار، خرفه، آلو، عناب استفاده کنید که بسیار مفید است.

حتماً بخوانید: چرا من لاغر نمی شوم؟

علائم بیماری مزاج سوداوی

افرادی که مزاج سوداوی دارند هنگام بیدار شدن از خواب طعم دهانشان شور است و در خواب های خود خواب هایی همچون سیاهی و ترسناک می بینند.

افرادی که دارای این بیماری هستند در زندگی خود خشکی بدن، لاغری، بی نشاطی، بی رمقی، یبوست، سوزش بول هنگام ادرار، غلیظی خون، حالت وسواس، اشتهای کاذب و بد رنگی ادرار (سیاه و غلیظ) تجربه می کنند.

برای درمان این خلط که طبیت آن سرد و خشک است رژیم غذایی گرم و تر بسیار مفید است و شما کافی است در زندگی روزمره خود از انجیر، هویج و شیرینی استفاده کنید.

حتماً بخوانید: چای یک نوشیدنی مفید برای کاهش وزن

علائم بیماری مزاج صفراوی

افرادی که دارای خلط صفراوی هستند هنگام بیدار شدن از خواب طعم دهان آن ها تلخ است و در خواب های خود آتش، رنگ زرد و گرمای زیاد را می بینند.

این افراد در زندگی خود زردی چشم و پوست، تلخی دهان، زبان زبر و خشک، خشکی بینی، تشنگی زیاد، حالت تهوع، بی اشتهایی، استفراغ و لذت از نسیم سرد را تجربه می کنند.

برای درمان این خلط گرم و خشک می توانند رژیم غذایی سرد و تر را تجربه کنند. در شبانه روز از آلبالو، آلو اسفناج، هندوانه، کاهو، خرفه، آب کاسنی، پرتقال، لیموترش، آبغوره، آب گشنیز و آش جو استفاده کنند که بسیار مفید است.

حتماً بخوانید: فواید نوشیدن آب برای سلامتی انسان

علائم بیماری مزاج بلغمی

افرادی که خلط بلغمی دارند هنگام بیدار شدن از خواب طعم دهنشان ترش است و در خواب خود خواب هایی مثل رودخانه، برف، باران و سرما می بینند.

این افراد در زندگی روزمره خود سفیدی بدن، سردی و تری پوست، دیر هضم شدن غذا، آروغ ترش، تمایل به خواب و سفیدی ادرار را تجربه می کنند.

برای درمان این خلط سرد و تر کافی است رژیم غذایی گرم و خشک بگیرید و از مواد غذایی مثل عسل، خرما، بابونه، شنبلیله، ریحان، شوید، زیتون، زیره، ریشه شیرین بیان، ریشه جعفری استفاده کنید که بسیار مؤثر است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }