با انواع بیش از حد فکر کردن آشنا شویدزمان مطالعه : ۳ دقیقه

بیش از حد فکر کردن

افرادی که قدرت مشاهده پایین دارند و نمی توانند روی احساسات و افکار خود کنترل داشته باشند بیشتر دچار مشکل بیش از حد فکر کردن می شوند. معمولاً این اشخاص گذشته منفی خود را مدام یادآوری می کنند و تجربه های منفی و نکات منفی برای آنها بسیار اهمیت دارد.

فاجعه سازی

یکی از انواع بیش از حد فکر کردن فاجعه سازی است. افراد در این مواقع روی یک شرایط بد به وجود آمده فکر می کنند و تمام ذهن خود را مشغول نتایج احتمالی منفی متمرکز می کنند.

به طور مثال شما یک کاری انجام می دهید که دوستتان از شما ناراحت می شود. حال شما در این مواقع فکر می کنید که دوستتان از شما متنفر شده و احتمال دارد ارتباطش را با شما قطع کند و شما دیگر دوست خود را تا آخر عمر نبینید و … همینطور افکار شما ادامه پیدا می کند.

نشخوار فکری

فکر و مرور کردن در مورد اتفاقات بدی که در گذشته رخ داده است خود یک نوع بیش از حد فکر کردن است.

به طور مثال شما در سال های گذشته در یک جمع فامیلی مرتکب یک کار اشتباهی می شوید. حال که سال ها از آن اتفاق می گذرد شما هنوز آن را فراموش نکرده اید و در خیلی از مواقع آن اتفاق را در ذهن خود مرور می کنید.

بیش از حد فکر کردناستدلال احساسی

خیلی ها هستند که واکنش های احساسی خود را دلیل بر درست بودن اتفاقی می دانند. جالب است بدانید که شواهد در این مواقع چیز دیگری می گوید.

به طور مثال شما به دلیل موضوعی عصبی هستید و عصبانیت خود را سر همسرتان خالی می کنید. در این موقع به جای اینکه شما کار اشتباه خود را بپذیرید، به خود می گویید: چون من عصبی هستم، پس حق با منه.

فیلتر ذهن

چشم خود را روی تمام جنبه های مثبت یک جریان می بندید و فقط روی جنبه های منفی تمرکز می کنید.

به طور مثال شما قرار است در یک آموزشگاه زبان ثبت نام کنید. اکثر افراد در مورد آموزشگاه مورد نظر شما نکات مثبتی می گویند، اما یکی دو نفر در مورد آن آموزشگاه نکات منفی می گویند. شما در این مواقع فقط روی نکات منفی تمرکز می کنید و تمام موارد خوب آن آموزشگاه را فراموش می کنید.

حتماً بخوانید: علائم و دلایل فرسودگی روانی چیست + نشانه های ابتلا به آن

ذهن خوانی

شما فکر می کنید روی افکار دیگران سوار هستید و می دانید آنها در مورد شما چه فکری می کنند. البته شما در ذهن خوانی به این فکر می کنید که دیگران در مورد شما فکر بد می کنند.

مثلاً شما یک کفش قرمز می پوشید که رنگ بسیار جذابی دارد و از نظر خود شما بسیار زیبا هست. طبیعتاً راه رفتن با این کفش می تواند چشم افراد را به خود مجذوب کنید. در این مواقع شما نگاه مردم را منفی تفسیر می کنید و پیش خود می گویید: واقعاً این کفش زشته، ببین همه نگاه می کنن.

حتماً بخوانید: افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند از موفقیت دیگران ناراحت می شوند

تعمیم افراطی

از دیگر انواع بیش از حد فکر کردن می توان به تعمیم افراطی اشاره کرد. افراد در این مواقع روی تجربه های منفی خود بیش از حد فکر می کنند و تمام تجربه های آینده را همانگونه تصور می کنند.

به طور مثال شما در گذشته یک غذای خاص را خوشمزه درست نکرده اید. حال شما به جای اینکه به دنبال راه حل برای خوشمزه شدن غذا باشید، پیش خود فکر می کنید اصلاً شما بلد نیستید این غذا را خوب درست کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }