هنگام تعویض گلدان حتماً به این موارد توجه کنیدزمان مطالعه : ۲ دقیقه

تعویض گلدان

حتماً می دانید تعویض گلدان می تواند به گیاه تنش زیادی وارد کند و در بعضی مواقع سبب خشک شدن گیاه شود. پس اگر قصد تعویض گلدان دارید بهتر است به مواردی که در ادامه مطلب گفته می شود توجه زیادی داشته باشید.

فصل

بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است. اما خب بعضی مواقع به دلیل پوسیدگی ریشه یا قارچ ما مجبور می شویم گلدان را تعویض کنیم. در این مواقع ما باید در فضایی این کار را انجام دهیم که تنش دمایی برای گیاه ایجاد نشود. باید بسیار حواسمان باشد که ریشه طولانی مدت در مجاورت هوا قرار نگیرید و گرما و سرما را زیاد حد نکند.

خارج کردن گیاه

در زمان خارج کردن گیاه از گلدان باید تا جایی که امکان دارد از ریشه گیاه محافظت کنید. اگر گیاه با چند ضربه از گلدان خارج شد مشکلی پیش نمی آید، اما اگر گیاه ریشه زیادی داشت و به راحتی از گلدان خارج نمیشد، بهتر است گلدان را بشکانید تا آسیب کمتری به ریشه وارد شود.

آبیاری گیاه

چند روز قبل از تعویض گلدان گیاه خود را به خوبی آبیاری کنید تا خاک آن مرطوب شود. این کار سبب می شود تنش کمتری به ریشه گیاه وارد شود.

توجه داشته باشید که خاک جدید هم باید مرطوب باشد.

حشره در خاک

زمانی که شما گیاه را از گلدان قدیمی خود خارج می کنید شاید با حشره، کرم، هزارپا و … مواجه شوید. اگر مقدار این حشرات کم بود می توانید با کمی تکان دادن ریشه بخشی از خاک را جدا کنید. اما توجه داشته باشید که اگر شما از قبل می دانستید خاک شما حشره دارد، نباید اقدام به تعویض خاک کنید، بلکه باید از سم برای از بین بردن حشرات استفاده کنید و در صورتی که سم مشکل شما را حل نکرد، آن موقع اقدام به تعویض خاک کنید.

توجه هم داشته باشید که در این مواقع اصلاً ریشه گیاه را شستشو ندهید.

حتماً بخوانید: برای پهن شدن برگ گیاهان شما به نور و رطوبت نیاز دارید

سایز گلدان

بهترین سایز گلدان برای گیاه، یک سایز بزرگتر از دور ریشه گیاه است.

آبیاری بعد از تعویض

اگر گیاه سلامتی دارید بهتر است اولین آبیاری را با آمینواسید انجام دهید. اگر هم شک دارید گیاه دچار قارچ شده حتماً اولین آبیاری را با قارچ کش انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }