گابریل بونور شنل؛ بانویی که با سختی ها جان تازه ای به صنعت مد دادزمان مطالعه : ۴ دقیقه

برند شنل

داستان از روز ۱۹ اوت ۱۸۸۳ شروع می شود. روزی که گابریل بونور شنل معروف به کوکو چشم به جهان گشود. متأسفانه یا خوشبختانه کوکو شنل دوران کودکی غم انگیزی داشت. پدرش او را در همان کودکی رها کرد و مادر او هم در همان دوران فوت کرد. بدین ترتیب خواهران مقدس در اوبازین سرپرستی او را قبول کردند.

۱۸ سالگی به بعد …

وقت آن رسیده بود که گابریل اوبازین را ترک کند. در ابتدای کار او به عنوان دستیار فروش در مغازه میسون گرامپایر در مولن مشغول به کار شد. البته که همزمان او در کافه ای به خوانندگی پرداخته بود. ناگفته نماند که بعضی های می گویند کوکو که نام مستعار او است از یکی از آهنگ هایی که در کافه می خواند آمده است.

برند شنلکافه؛ نقطه شروع تهیه کلاه

کوکو شنل در دوره ای که در کافه مشغول به خوانندگی بود با اتین دو بالسان که یکی از افراد مهم در دنیای مد بود آشنا شد و حدود شش سال با او رابطه عاشقانه ای برقرار کرد. البته این رابطه فقط عاشقانه نبود، بلکه سبب ایجاد یک رابطه کاری شد. سرانجام این رابطه کاری با سرمایه گذاری اتین به تهیه کلاه های زیبا شد.

۱۹۰۸ به پاریس، بعد ۱۹۱۴ به دوویل

گابریل در ۱۹۱۴ اولین مغازه خود را افتتاح کرد. در آن زمان خانم ها لباس هایی بر تن داشتند که راحت نبود و جالب تر این است که متوجه شده بودند که لباس های موجود برای سلامتی آنها مضر بوده است. شنل از این فرصت استفاده کرد و برخلاف مد موجود لباس هایی راحت، اسپرت و آزاد را طراحی کرد.

حتماً بخوانید: برند کارتیه؛ برندی که استاندارهای تجمل را تعیین کرده است

۱۹۲۰؛ مد می گذرد، سبک باقی می ماند

شنل در سال ۱۹۱۶ از رودیر که یک صنعت گر فرانسوی در حوزه نساجی بود پارچه های نرم و راحتی را تهیه کرد. نتیجه این قرارداد سبب تولید ترکیب سه گانه دامن، پلوور و ژاکت کشباف شد که در آن زمان اولین مدل متمایز شنل بود.

در سال ۱۹۲۰ که شنل توانسته بود مد خود را به خوبی جا بیندازند، اولین بوتیک خود را در پاریس افتتاح کرد.

در دهه ۱۹۲۰ کوکو تقریباً تمام لباس های خود را با پارچه های زخیم و چرم تولید می کرد. تازه برای اینکه لباس فرم خود را به خوبی حفظ کند شنل یک لایه داخل لباس های خود می گذاشت.

جنگ جهانی اول

شروع جنگ جهانی اول طبیعتاً تغییرات زیادی در اقتصاد را به همراه داشت. در آن دوره سخت کوکو موفق شده بود در خیابان ۳۱ کامبون در نزدیکی های هتل ریتز مغازه بزرگتری باز کند. آن دوره لباس های یقه اسکی، دامن های راسته کتان، کت و شلوار، بلیزرهای فلانل، شلوار و … جزء طرح های محبوب شنل محسوب میشد. قابل توجه شما عزیزان، پوشیدن شلوار در آن دوره برای خانم ها ممنوع بوده است. ببینید که کوکو چه حرکت جسورانه ای انجام داده بود.

ورود به دنیا جواهرات، عطر و اکسسوری ها

هیچ چیز مانع از پیشرفت شنل نمیشد، برای همین او در سال ۱۹۲۴ از اولین جواهر خود رونمایی کرد. این جواهر شامل یک جفت گوشواره مروارید میشد که رنگ یکی از آنها سیاه و دیگری سفید بود.

خلق شنل شماره ۵

اولین و محبوب ترین عطر شنل که فعل حاضر این عطر جزء بهترین عطرهای زنانه است. جالب است بدانید که کوکو در اوایل عطرهای خود به عنوان هدیه به خانم ها می داد، اما مدتی بعد تصمیم گرفت آن را فروشی کند.

کیف شنلکیف شنل

در دهه ۳۰ کیف شنل ۲.۵۵ به بازار عرضه شد. ناگفته نماند که از روی این کیف کپی برداری های زیادی شده است، اما نکته جالب اینجاست که کوکو اصلاً از این موضوع ناراحت نشده بود، زیرا او بر این باور بود که سرقت هنری فقط برای بهترین های اتفاق می افتد.

جنگ جهانی دوم و بسته شدن خانه مد شنل

در آن زمان شنل ۷۰ درصد سهام شنل را به ورتهایمر داد و از قبل هم ۲۰ درصد سهام را به بادر تئوفیل بادر داده بود. بنابراین فقط ۱۰ درصد سهام برای شنل بود. این موضوع برای کوکو اصلاً راضی کننده نبود.

همین که جلو می رویم جنگ جهانی آرام آرام جان این شرکت را گرفت و سبب بسته شدن خانه مد شد و فقط افراد می توانستند عطر و جواهرات این برند را خریداری کنند.

بازگشتی طوفانی به زادگاه

کوکو بعد از هشت سال و نیم از سویئس به فرانسه بازگشت. در آن زمان متوجه شد که دیور جای برند او را تسخیر کرده است. بنابراین شنل یک بار دیگر با ورتهایمر مذاکره کرد تا سرمایه اش را پس بگیرد. خوشبختانه این اتفاق افتاد و خانه مد شنل به عنوان معتبرترین برند مد در فرانسه تأسیس شد.

برند شنلخداحافظی با گابریل و سلام به لاگرفلد

بعد از این همه زندگی فراز و نشیب گابریل در ۱۰ ژانویه ۱۹۷۱ در سن ۸۷ سالی دیده از جهان فرو بست. بعد از مرگ او دستیاران شنل مدیریت مزون را برعهده گرفتند تا اینکه کارل لاگرفلد طراح فراموش نشدنی شنل خانه مد شنل را بر دست گرفت. خوشبختانه لاگرفلد مسیر گابریل را به خوبی ادامه داد و فعل حاضر برند شنل جزء برندهای لوکس و شهرت دار دنیا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }