الماس کوه نور؛ الماسی که زیر زمین برج لندن از آن نگهداری می شودزمان مطالعه : ۲ دقیقه

الماس کوه نور

این الماس یکی‌ از بزرگترین الماس های جهان محسوب می شود که نمی توان قیمتی برای آن تعیین کرد. بهتر است بدانید تا قبل تراش تازه ای که به علت درخشندگی بیشتر در سال ۱۸۵۴ روی آن دادند وزنی برابر ۳۷/۲۱ گرم داشت که در حال حاضر بعد تراش وزن آن به ۲۱/۶۱ گرم کاهش پیدا کرده است. این الماس به عنوان جفت الماس دریای نور می باشد که هم اکنون دریای نور در ایران نگهداری می شود.

الماس کوه نور از کجا آمده

این الماس زیبا و درخشان در سال ۱۶۵۶ میلادی از معدن کولار ایالت آندرا پرادش در بستر رودی بی آب در جنوب کشور هند یافت شده است. طی سال ها میان پادشاهان هند، مغول، افغانستان، ایران و بریتانیا الماس کوه نور دست به دست گشته که هم اکنون همانطور که می دانید روی تاج سلطنتی ملکه مادر است، البته مالکیت این الماس مدعیان زیادی در این دنیا دارد.

حتماً بخوانید: دستبند تنیس؛ جواهری که در دستان کریس اورت تنیس شد

تاریخچه الماس کوه نور

الماس کوه نور برای نخستین بار در هند و در زمان پادشاهی مغول کبیر دیده شد. بعد در پی فتح هند توسط نادرشاه این الماس و دیگر غنایم گرانبها همچون الماس دریا نور به ایران آورده شد و پس از قتل نادر شاه این الماس به دست یکی افسران او به نام احمدشاه افتاد و به افغانستان منتقل گردید. این الماس در طی حدود ۷۰ سال در افغانستان بین جانشینان احمدشاه دست به دست گشت و سپس به یکی از نوادگان احمدشاه به نام شاه شجاع رسید که او تمام تلاشش را برای نگهداری از این الماس گرانبها کرد، ولی سرانجام تحت فشارهایی که به او و خانواده اش تحمیل شد، مجبور شد در قبال پناهندگی ایالت پنجاب در هند این الماس را در اختیار نجیت سینگ که معروف به شیر پنجاب بود قرار دهد. اما کوه نور مدت زیادی در هند نماند و در پی اشغال پنجاب توسط بریتانیا در نهایت در سال ۱۲۲۹ هجری به انگلستان آورده شد و تقدیم به ملکه ویکتوریا گردید و سپس این الماس بر روی تاج سلطنتی ملکه مادر، ملکه الیزابت قرار گرفت. جالب است بدانید در حال حاظر این گنجینه خانواده سلطنتی زیر زمین برج لندن که محل نگهداری جواهرات سلطنتی می باشد، نگهداری می شود. در این سال ها هند تلاش های فراوانی برای بازگرداندن این گوهر گرانبها انجام داده که به ظاهر بی نتیجه بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }