اورست؛ مرتفع ترین قله جهانزمان مطالعه : ۴ دقیقه

قله اورست

اورست در مرز کشور نپال و تبت در کشور چین جزو  رشته کوه های همالیا می باشد که به آن بام جهان نسبت داده شده است البته رشته کوه همالیا در میان کشور های نپال ، چین ، بوتان ، پاکستان ، افغانستان وهند امتداد دارد. ارتفاع این قله از سطح دریا ۸۸۴۸ متر می باشد ، صعود به قله اورست و فتح آن مورد توجه هر کوهنورد حرفه ای و مبتدی می باشد.

اورست بلندترین قله از سطح دریا های آزاد می باشد در صورتی که  کوه مائونا کیا در هاوایی ارتفاع ۱۰۲۰۰ دارد ولی ارتفاع آن از سطح دریا های آزاد فقط  ۴۲۰۵ متر می باشد.

نام اورست از کجا گرفته شده و چرا مادر زمین و خدای آسمان می نامند ؟

تا قبل از سال ۱۸۶۵ که مطالعات پژوهشی دقیقی انجام نگردیده بود ، نام این قله “XV” بود و این قله به عنوان مرتفع ترین قله جهان شناخته نمی شد تا اینکه در سال ۱۸۶۵ توسط یک نقشه بردار هندی بریتانیایی به نام جورج اورست نقشه برداری شد و عنوان مرتفع ترین قله جهان را به خود گرفت و به دستور انجمن سلطنتی جغرافیا بریتانیا نام اورست بروی این قله ثبت گردید.

در زبان محلی تبت این قله به نام  چومولونگما به معنای مادر زمین و در زبان نپالی به نام سگارماتا به معنای خدای آسمان می باشد که از این رو لقب مادر زمین و خدای آسمان به خود اختصاص داده است.

زمین شناسی اورست

بر اساس مطالعات زمین شناسی و فسیل های به دست آمده از منطقه اورست در ابتدا حدود ۴۵۰ میلیون سال پیش این کوه در اقیانوس بوده که سنگ آهک ، ماسه سنگ و سنگ های رسوبی دریایی گواه این موضوع می باشند. رشته کوه همالیا که قله اورست را درخود جای داده از برخورد صفحه های بزرگ اوراسیا با صفحات هند و استرالیا تشکیل گردیده که قدمتی بیش از ۶۰ میلیون سال دارد و همچنان در هر قرن حدود۴۰ سانتی متر به ارتفاع آن افزوده می شود.

این کوه یک تکه بزرگ از رسوبات متخلل در زمانی که در پایین اقیانوس تتیس قرار داشته تشکیل گردیده ودر قسمت بالای این کوه پر شده از فسیل دریایی ولایه های پایین تر از سنگ آهک ، مرمر و شیل ولایه های قدیمی تر گرانیت ، پگماتیت ، گنایس و سنگ های دگرگونی می باشد.

صعود به قله

دمای متوسط هوا در تابستان منفی ۱۹ درجه و در زمستان منفی ۳۶ درجه می باشد و معمولاً بهترین زمان صعود نیمه اول خرداد ماه می باشد البته رکورد هایی از فتح این قله در زمستان و یا حتی بدون استفاده از اکسیژن ثبت گردیده است. قله اورست حدود ۹ هزار بار توسط ۵ هزار کوهنورد فتح گردیده اما متأسفانه حدود ۳۰۰ نفر در این سال ها هنگام صعود جان خود را از دست داده اند. اولین صعود موفق به این قله در سال ۱۹۵۳ توسط دموند هیلاری و تنزینگ نورگی انجام گرفت .

 جوان ترین فرد کودک ۱۳ ساله و پیرترین فرد پیرمرد۸۰  ساله ژاپنی این قله را فتح کردند و کامی ریتا که فرد محلی همالیا می باشد ۲۵ مرتبه موفق به فتح این قله هیجان انگیز گردیده است. همچنین این قله طی این سال ها تعدادی زنان و مردان کوهنورد ایرانی را مورد استقبال خود قرار داده و بارها پرچم کشور ایران روی قله اورست نصب گردیده است.

دسترسی به اینترنت در بلندترین بام جهان

در سال ۲۰۱۴ با تأسیس شرکت اورست لینک تأمین اینترنت این کوه به عهده این شرکت گذاشته شد و تا قبل از این کوهنوردان مجبور بودند از تلفن های ماهواره ای استفاده کنند.

شرکت اورست لیک در این منطقه دارای ۳۶ برج مخابراتی می باشد که تمام تأمین انرژی این برج ها از طریق انرژی خورشیدی انجام می گیرد. این شرکت اینترنت حدود ۲۰۰ روستا اطراف ، ۳۴ هزار نفر محلی و ۴۰ هزار نفر توریست را تأمین می کند.

هزینه و مسیر های صعود به اورست

محبوب ترین مسیرر برای صعود به این قله جنوب شرقی کشور نپال می باشد ، البته ۱۸ مسیر مختلف دیگر هم وجود دارد.

هزینه این سفر حدود ۴۰ تا ۱۶۰ هزار دلار بر أساس امکاناتی که در اختیار کوهنوردان قرار می گیرد متغییر می باشد که قبل از سفر باید از کشور نپال مجور صعود به کوه و مدراک پزشکی که آمادگی شما برای این سفر را تایید می کند را گرفته باشید که حدود ۱۰ هزار دلار هزینه دارد در کنار این هزینه های ذکر شده هزینه هایی از جمله حمل و نقل تا کمپ ، هزینه کمپ ها ، کپسول اکسیژن ، غذا ، تلفن واینترنت ، تجهیزات سفر و… را هم باید در نظرگرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }