توربوشارژر و سوپرشارژر؛ هر دو آمده اند موتورهای کم حجم را جذاب کنندزمان مطالعه : ۲ دقیقه

توربوشارژر و سوپرشارژر

این روزها اگر مطالعه ای در مورد خودروهای روز دنیا کنید متوجه می شوید استفاده از موتورهای هشت سیلندر یا دوازده سیلندر دیگر مخصوص تیونرها شده و اکثر خودروسازان دنیا با این نوع موتورهای تنفس طبیعی خداحافظی کرده اند. این اتفاق بزرگ از زمانی در صنعت خودرو به راه افتاد که مسئله آلودگی هوا و مصرف سوخت جهانی مورد توجه خودروسازان قرار گرفت. طبیعتاً خودروسازان باید به این فکر می افتادند که خودروهایی با حجم کمتر ولی با قدرت بیشتر تولید کنند. استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار موتورهای بنزینی و دیزلی بهترین راه برای خودروسازان بود.

همانطور که می دانید توربوشارژر و سوپرشارژر برای گرفتن قدرت بیشتر از پیشرانه هوای بیشتری را به موتور وارد می کنند. اما توجه داشته باشید که عملکرد این دو باهم متفاوت است.

توربوشارژر

اصول استفاده از توربوشارژر این بود که از خودروهای سبک و کم حجم یک خودروی قوی و قدرتمند بسازند. بنز CLA بهترین مثال برای این موضوع است.

اگر بخواهیم به طور ساده سیستم توربوشارژر را توضیح دهیم باید بگوییم کار این سیستم تزریق هوای بیشتر به محفظه احتراق و بالا بردن فشار هوای ورودی به سیلندرها است. این اتفاق در پیشرانه سبب می شود فرایند احتراق باکیفیت تر صورت بگیرد و خروجی موتور بالا برود.

اگر بخواهیم تخصصی به این سیستم نگاه کنیم باید بگوییم هوای درون محفظه احتراق از طریق مکش پیستون ها و فشار جو تأمین می شود. بعضی مواقع فشار ورودی به سیلندرها کمتر از فشار جو می شود و احتراق خوب صورت نمی گیرد. استفاده از توربوشارژر نیاز به فشار جو را از بین می برد و این مشکل را حل می کند. بهتر است بدانید انرژی توربوشارژر از گازهای خروجی اگزوز که یک نیروی هدر رفته است تأمین می شود.

توربوشارژر و سوپرشارژرسوپرشارژر

تفاوت اصلی بین توربوشارژر با سوپرشارژر در نیروی محرکه است. در واقع نیروی محرکه توربوشارژر از گازهای خروجی موتور تأمین می شود، اما نیروی محرکه سوپرشارژر از یک موتور الکتریکی تأمین می شود.

سیستم کاری سوپرشارژر به این صورت است که در داخل خود دو پره حلزونی دارد. پره حلزونی اول با فشار گازهای خروجی از داخل سیلندرها به حرکت در می آید. پره حلزونی دوم هم با چرخش پره اول به حرکت در می آید و با سرعت بالا میزان هوای ورودی به محفظه احتراق را بیشتر و متراکم می کند. طبیعتاً هوای متراکم اکسیژن بیشتر دارد و سبب افزایش راندمان موتور و بهبود سوختن بنزین می شود.

حتماً بخوانید: اگر گیربکس خودروی شما دوکلاچه است، حتماً به این موارد توجه کنید
جمع بندی

حتماً متوجه شدید کار توربو و سوپرشارژ بالا بردن راندمان موتور است. اما باید توجه داشته باشید که این قطعه جذاب در خودرو سبب بالا رفتن استهلاک در خودروها می شود. پس طبیعتاً حساسیت نگهداری این خودروها نسبت به خودروهای تنفس طبیعی بالاتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }