مادرها خونریزی اواخر بارداری را بسیار جدی بگیریدزمان مطالعه : ۲ دقیقه

خونریزی اواخر بارداری

در سه ماهه اول بارداری خونریزی یکی از موضوعات شایع بین خانم ها می باشد، اما خونریزی در سه ماهه دوم و سوم در بین مادران شایع نیست و باید در صورت مشاهده حتماً به پزشک مراجعه کنند. در هر صورت خونریزی به دلیل اینکه ممکن است در بعضی از موارد سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد، ضروری است که علت خونریزی در هر بازه بارداری مورد بررسی قرار بگیرد.

شروع زایمان

خروج بخشی از مخاط موجود در دهانه رحم یا موکوس در دوران بارداری این خبر را به مادر می دهد که باید خود را آماده زایمان کند. این اتفاق عموماً چند روز قبل از درد زایمان یا هنگام زایمان رخ می دهد.

خونریزی به خاطر جفت سرراهی

زمانی که جفت در پایین رحم قرار می گیرد بخشی از دهانه رحم و کانال زایمان بسته می شود، البته احتمال بسته شدن کامل آن هم وجود دارد. در این زمان خونریزی از جفت سرراهی امکان دارد بدون هیچ دردی اتفاق بیفتد. پس مادران باید خیلی سریع جهت رسیدگی به این اتفاق به پزشک مورد نظر مراجعه کنند، زیرا این نوع خونریزی می تواند بسیار خطرناک باشد.

خونریزی اواخر بارداریپارگی عروق سرراهی جنین

در بعضی از مواقع امکان دارد عروق خونی جنین در بند ناف یا جفت از مقابل دهانه رحم و ابتدای کانال تولد رد بشود. پزشکان این شرایط را بسیار خطرناک می دادند. در این شرایط امکان پاره شدن عروق خون رسان به جنین، کمبود اکسیژن جنین و خونریزی شدید وجود دارد. معمولاً خونریزی پارگی عروق سرراهی جنین بسیار شدید است و ضربان قلب جنین نامنظم می شود.

جدا شدن زودرس جفت

جدا شدن زودرس جفت می تواند از دلایل خونریزی اواخر بارداری باشد. البته باید توجه داشته باشید امکان وقوع این اتفاق خیلی کم است، اما اگر اتفاق بیفتد سلامت مادر و جنین در بسیار اهمیت پیدا می کند.

ممکن است پیش از زایمان یا هنگام زایمان جفت زودتر از موعد از دیواره رحم جدا شود. این اتفاق با خونریزی همراه است و از علائم آن می توانیم به درد شکم و پشت، حساس شدن رحم و خروج لخته از واژن اشاره کرد.

حتماً بخوانید: تبخال تناسلی در بارداری برای نوزاد شما بسیار خطرناک است

پارگی رحم

این نوع خونریزی در اواخر بارداری برای مادرانی پیش می آید که در زایمان قبلی فرزند خود را با عمل سزارین به دنیا آورده اند. در این نوع خونریزی زخم های ناشی از سزارین قبلی بر اثر رشد رحم پاره می شود. در این زمان متأسفانه پزشکان مجبور به سزارین فوری می شوند.

زایمان زودرس

اگر خونریزی و علائم زایمان شما پیش از هفته ۳۷ بارداری اتفاق بیفتد امکان زایمان زودرس بالا می رود. در این زمان شما علائمی مثل انقباضات رحم، فشار شکم، درد در پایین کمر و ترشحات واژنتجربه می کنید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }