مادر تا زمانی که به نوازد خود شیر می دهد پریود نمی شودزمان مطالعه : ۲ دقیقه

پریود شدن بعد از زایمان

اولین پریود شدن خانم ها بعد از زایمان به دو عامل شیردهی و زمان برگشت هورمون ها بستگی دارد. حتماً این را می دانید که مقدار هورمون های استروژن، پروژسترون و هورمون های گنادوتروپین پس زایمان در بدن کاهش پیدا می کند. اما توجه داشته باشید که اگر به نوزاد خود شیر می دهید مقدار هورمون پرولاکتین در بدن شما کاهش پیدا نمی کند. پس بنابراین کاهش پیدا نکردن هورمون پرولاکتین باعث کاهش هورمون های تولید مثل و جلوگیری از تخمک گذاری و تولید تخمک برای لقاح می شود و شما پریود نمی شوید.

اولین پریود بعد از زایمان کی اتفاق می افتد؟

اگر مادر به نوزاد خود شیر بدهد، طبیعتاً مقدار هورمون پرولاکتین در بدن او افزایش پیدا می کند و تخمک گذاری تا شش هفته با تعویق مواجه می شود و اگر مادر به نوزاد خود شیر نمی دهد اولین پریود حدود شش تا هشت هفته بعد از زایمان اتفاق می افتد.

توجه داشته باشید که ممکن است مادر تا زمانی که به نوزاد خود شیر می دهد پریود نشود، اما در بعضی از خانم ها پریود بعد از گذشت دو ماه اتفاق می افتد. طبیعتاً هرچه قدر به نوزاد خود کمتر شیر بدهید، پریود شدن شما هم زودتر اتفاق می افتد. به طور مثال مادرانی که در طول شب به فرزند خود شیر نمی دهند و یا در کنار شیر خود از شیر خشک استفاده می کنند، پریودی را زودتر از شش ماه تجربه می کنند.

پریود شدن بعد از زایمانباردار نشدن در دوران شیردهی

بسیاری فکر می کنند به دلیل اینکه در زمان شیردهی تخمک گذاری اتفاق نمی افتد، نیازی نیست هنگام رابطه جنسی پیشگیری صورت بگیرید. توجه داشته باشید که شیردهی راهی برای پیشگیری از بارداری نیست و امکان باروری قبل از اولین پریود زیاد است.

حتماً بخوانید: قاعدگی بعد از زایمان به چه شکل اتفاق می افتد؟

اولین پریود بعد از زایمان به چه صورت است؟

سزارین یا زایمان طبیعی تأثیری در پریودی شما بعد از زایمان ندارد. بنابراین به طور طبیعی بدن خانم ها باید بعد از زایمان با چرخه پریود سازگار شود. اما توجه داشته باشید که شما در این دوران شاهد تغییراتی هستید که تا زمان متعادل نشدن هورمون ها و بهبود نیافتن بدن پریود طبیعی را تجربه نخواهید کرد. امکان دارد تا چند ماه پریود شما به حالت طبیعی باز نگردد.

بعضی از تغییراتی که به وجود می آید:
  1. خونریزی شدید
  2. لخته های خون کوچک
  3. گرفتگی های شدید یا کمتر از حالت معمول
  4. خونریزی نامنظم
هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }